I somras skrev Boktugg om kritik som framkom mot Faun förlag. Nu ger förlagschef Siewert Carlsson och en av förlagets författare sin bild av saken.
I augusti 2018 framkom kritik mot Faun förlag, vilket vi skrev om i en artikel. Författaren Lars Eklund berättade bland annat om svårigheter att få kontakt med förlaget, vad han upplevde som slarv med redaktionell bearbetning och ouppfyllda förväntningar kring marknadsföring och försäljning.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Siewert Carlsson driver Faun förlag och har gjort det i över 16 år. Under denna tid har han givit ut fler än 250 titlar. Innan dess var han under tjugo år lärare i litteratur och skrivande vid folkhögskola och medarrangör till ett tjugotal poesifestivaler.
– Jag blev givetvis både sårad över vad jag blev kallad och ledsen att höra om missnöjda författare, säger Siewert Carlsson till Boktugg.
Han berättar att han under större delen av 2018 har varit sjukskriven för utmattningsdepression, vilket han drabbades av i slutet av 2017. Samtidigt fick hans son en allvarlig sjukdom och blev inlagd på sjukhus. Nu mår båda två mycket bättre, och Siewert har gradvis börjat arbeta som vanligt igen.
– Jag inser att min sjukdomsperiod har drabbat författare, framförallt genom att jag inte varit anträffbar i den grad jag önskar och jag ber mina författare om ursäkt för detta. Samtidigt tycker jag att slutresultaten har blivit bra, säger Siewert.
Att driva ett småskaligt förlag är inget man blir rik på, poängterar han, men det innebär att man får lära känna många intressanta människor och deras berättelser.
– Därför är det tråkigt rent personligen om en kund eller författare inte är nöjd, eller om samarbetet inte fungerat så bra som det kunnat. I de allra flesta fall har jag haft och har en bra relation med författarna och en stor del av dem är både nöjda och återkommande.
Han ger också klarhet i vilken utgivningsmodell Faun använder sig av. En del av böckerna bekostas av förlaget (traditionell förlagsutgivning) och där får författarna 25 procent av f-priset. Andra titlar ges ut till självkostnad, där författaren betalar för tryckning och förlagets arbete. I detta fall får författarna hela vinsten vid försäljning, efter att förlaget har dragit av en mindre administrationsavgift om oftast 20–30 kronor per bok för att täcka kostnader för försäljningshantering och lagerhållning.
– Jag har alltid redovisat all försäljning och betalt allt till både författare och leverantörer, säger Siewert. Eftersom vi har många författare, omkring ett hundratal aktuella just nu, är redovisning och utbetalning en tidsödande process. Vi redovisar och betalar ut halvårsvis.
En del av kritiken handlade om att korrekturfel och andra redaktionella missar upptäcktes sent i produktionen. Även förlagets marknadsföringsaktiviteter kritiserades och Lars Eklund upplevde att inte mycket gjordes för att sälja hans böcker.
Siewert förklarar att hur mycket förlaget bearbetar manus beror på hur skicklig författaren är. De tillåter alltid att författaren gör så många ändringar i manuset som hen vill.
– Vi ger inte ut böcker som vi inte tycker håller god kvalitet eller som vi kan få till god kvalitet. En uppskattning är att vi ger ut högst 10 procent av de manus vi tar emot. Vi arbetar med marknadsföring och försäljning, men det är också viktigt att författarna gör vad de kan för att marknadsföra och sälja sina böcker. För att sälja riktigt bra behövs, tyvärr, ofta ett starkt författarnamn eller annan form av kändisskap, vilket är ett allmänt problem i branschen, kommenterar Siewert.
Författaren RoseMarie Sjöberg har en helt annan bild av Faun än den som Lars Eklund beskrev. Hon har gett ut fyra böcker på förlaget och den femte är under produktion.
– Min erfarenhet av Faun förlag går tio år tillbaka i tiden. Lars Eklund har sin erfarenhet och upplevelse, men jag har en annan och mer positiv sådan. Att kalla Siewert Carlsson för skurk är magstarkt och något jag minst av allt skulle säga om honom. Under alla år som jag samarbetat med Siewert Carlsson har han varit professionell och mycket kunnig, skriver RoseMarie i ett mejl till Boktugg.
Siewert Carlsson säger att han är ledsen för att en del författare uppenbarligen inte har varit nöjda.
– Jag tar åt mig av kritiken, och kommer att se över hur vi före kontraktskrivning kan vara mer tydliga med vad som kan förväntas i form av marknadsföring och inte minst att vi diskuterar vilken nivå av bearbetning av manus som krävs. Vi kan säkert bli bättre på att kommunicera riskerna med att försäljningen inte alltid blir så stor som man kunnat förvänta.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!