Idag är det exakt två månader kvar till julafton. Det är nu som årets resultat avgörs för bokhandlare och förlag. Men när försäljningen blir digital minskar också betydelsen av julhandeln.
Bokbranschen älskar julhandel. Böcker är helt enkelt bra julklappar, det finns en bok för alla. Du kan få dem inslagna och ofta även signerade av trevliga författare. Dessutom är hårda paket praktiska att skicka till släktingar men det är också något som gynnar nätbokhandlarna vars leveranser skjuter i höjden under november och inte minst veckorna fram till julafton i december.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Men det är framför allt den fysiska boken som är en bra julklapp. När boken blir digital så blir det plötsligt mindre attraktivt. Visst, man kan ge bort presentkort hos Bokus, Adlibris och andra återförsäljare av eböcker eller presentkort på Storytel, Bookbeat eller Nextory. Många föredrar dock en present som mottagaren kan öppna och känna på direkt. Där har ju Storytel en intressant produkt med sin Storytel Reader och givetvis Adlibris med sin Letto. Eller varför inte Kobo och Amazon med sina nya läsplattor, släppta just inför julhandeln. Erfarenhet från bland annat Kobo visar dock att den som får en läsplatta i present inte är lika benägen att bli en flitig användare som den som köpt den själv. Det skulle vara digitaliseringens motsvarighet till de olästa presentböckerna.
Hur man än vrider och vänder på det så är digitala böcker, oavsett om det sker som download eller prenumerationstjänst via streaming, ingen perfekt julklapp.
Det visar sig också när man tittar på försäljningen av eböcker eller för den delen abonnemang till streamingtjänsterna. Den försäljningstopp som varje fysisk bokhandel kan se under december finns inte.
Det här är faktiskt goda nyheter för förlagen. Det som sker är nämligen att intäkterna fördelas bättre över året – i alla fall när det gäller eböcker och ljudböcker för download. Det är snarare så att försäljningen ökar i samband med ledigheter då folk läser mer. Alltså kan man styra kampanjer till perioder inför lov och semestrar.
För återförsäljarna, de digitala, är det också goda nyheter. Den fysiska bokhandeln har förutom den viktiga julhandeln även en försäljningstopp i samband med bokrean. Inte heller den har en motsvarighet i digitala kanaler. Försäljningen sker betydligt mycket jämnare under hela året. I synnerhet för prenumerationstjänsterna som har en jämn intäktsström varje månad och snarare behöver fokusera på att öka antalet abonnenter – och att behålla dem man har.
Julhandeln 2018 är fortfarande enormt viktig för bokbranschen med tanke på att försäljningen av pappersböcker står för majoriteten av försäljningen. I alla fall för de flesta förlag. För vissa är balansen på väg att skifta mot digitalt och plötsligt blir julen inte alls lika viktig.
Det man då kan fundera över är hur utgivningen kommer att påverkas under året. Även om fler och fler förlag sprider ut sina titlar över året så är hösten fortfarande den tunga releaseperioden, inför Bokmässan men kanske framför allt inför julhandeln.
När digitala böcker inte köps enligt samma mönster som pappersböcker kan det komma att förändra utgivningsperioderna i framtiden.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.