Marika Stolpe har rekryterat två medarbetare från Max Ström. Jeanna Eklund blir biträdande förläggare och Jennifer Paterson blir marknadsansvarig/biträdande förläggare. Dessutom presenteras ett samarbete med Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse kring utgivning av fackböcker.
– Vi har i dagsläget ett större antal titlar som vi vet att vi vill ge ut. Därför är jag glad över att Jeanna Eklund och Jennifer Paterson blir en del av Bokförlaget Stolpe, säger förlagets grundare Marika Stolpe, som själv lämnade just Max Ström i januari, i ett pressmeddelande.
Jeanna Eklund har varit verksam inom förlagsbranschen i över ett decennium. Främst som redaktör men också som projektledare och biträdande förläggare. Hon kommer senast från Bokförlaget Max Ström men har även mångårig erfarenhet av barnboksutgivning från Bonnier Carlsen. På Bokförlaget Stolpe kommer hon att agera biträdande förläggare.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Så snart jag fick höra om Marikas nya förlag blev jag nyfiken och kontaktade henne. Ju mer jag fick veta desto mer spännande lät det. Att få arbeta med att ge ut den här typen av högkvalitativa fackböcker är en ynnest för någon som älskar böcker, säger Jeanna Eklund.
Förlagets andra nyrekrytering, Jennifer Paterson, har en bakgrund från förlagsbranschens marknadssida där hon arbetat med allt från press och kommunikation till marknadsföring och försäljning. Senast på Bokförlaget Max Ström. Hon är utbildad journalist och har bland annat jobbat som redaktör på SVT Kulturnyheterna.
På Bokförlaget Stolpe ansvarar Jennifer Paterson för marknad samt projektleder flera av förlagets kommande böcker.
– Att få vara med och bygga upp ett förlag från grunden är något som jag länge drömt om. Därför var den här chansen helt enkelt för bra för att gå miste om, säger Jennifer Paterson.
Det som möjliggör förlagets höga ambitionsnivå är till stor del samarbetet som de ingått med Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål. Stiftelsen har redan idag en bokutgivning. Vissa titlar har de gett ut själva och andra har de lagt ut på andra förlag.
– Samarbetet med stiftelsen är fantastiskt. Framför allt för att de ämnen som de intresserar sig för är så spännande och tidlösa. Vår ambition är att ytterligare vässa paketeringen så att design och hantverk korresponderar på bästa sätt med innehåll. Något som både vi på förlaget och stiftelsen anser vara särskilt viktigt just nu, när en så stor del av bokmarknaden handlar om digitalisering och ljud, säger Marika Stolpe.
Bland stiftelsens tidigare utgivna böcker finns utöver en gedigen essäsamling bland annat Hilma af Klint – The art of seeing the invisible och Swedish Grace.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!