Barnboksappen Kidsread tar in entreprenören Marcus Holmström som ny delägare och drar samtidigt igång en nysatsning. Målet: att bli störst i Sverige på digital barnboksläsning.
– Det finns en enorm potential i digitaliseringen av barnboksbranschen. Intresset för att läsa böcker på mobilen och surfplattan ökar konstant, samtidigt som just kategorin barnböcker ännu bara är i sin digitala linda. Kidsread har länge stått i startblocken. Jag ser att bolaget har goda förutsättningar att bli en ledande spelare på den digitala barnboksscenen, men det har hittills saknats några viktiga pusselbitar. Dessa kan jag bidra med. Jag är övertygad om att vi har en väldigt spännande resa framför oss, säger Marcus Holmström.
Han går alltså in som ny delägare och aktiv partner i Kidsread. Marcus Holmström har tidigare varit med och byggt upp bolag som Webanalys, Web Guide Partner, Highlight Media.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Marcus Holmström är en av de stora pionjärerna inom digital marknadsföring. I Marcus har vi fått den perfekta partnern. Med hans hjälp och kunnande kan vi nu fokusera fullt ut på att nå alla småbarnsföräldrar och berätta att barnboksläsning i Kidsread är ett jättebra komplement till all annan underhållning som barnen lägger sin skärmtid på, säger Kåre Halldén, Kidsreads vd och medgrundare.
Kidsreads nysatsning inleds med att bolaget snart släpper den efterlängtade Android-versionen av sin barnboksapp på Google Play, vilket de räknar med ska ske i god tid före Läslovet i oktober.
Omsättningen 2017 landade på blygsamma 417 tkr men förlusten minskade till -199 tkr. Frågan är hur det 2018 ser ut så här långt?
– Hösten 2018 markerar en nystart för Kidsread i och med att vi nu välkomnar Marcus Holmström som ny delägare och aktiv partner i bolaget. Androidversionen ligger som sagt runt hörnet och sedan kommer vi att investera i en hel del saker som är inplanerade för resten av året. Det är med andra ord för tidigt att göra bokslut över 2018 just nu – man kan säga att Kidsreads 2018 drar igång på allvar idag.
Konkurrensen hårdnar hela tiden, hur ska ni positionera er och vad skiljer jämfört med vad exempelvis de tre stora streamingtjänsterna erbjuder?
– Det stämmer att konkurrensen på ljudbokssidan ökar. Kidsreads idé är att erbjuda en renodlad barnbokstjänst som är jätteenkel att använda och som fokuserar på läsning, speciellt bläddervänliga, illustrerade böcker för de yngsta. Jag ser inte Storytel exempelvis som en direkt konkurrent och inte heller har vi några större ambitioner att gå i bräschen för cutting-edge-teknologiska lösningar. Däremot kommer Kidsread att jobba ända in i kaklet för att få barnen att läsa mer digitalt, det är vårt primära fokus. Här finns helt klart en marknadsposition att ta, säger Kåre Halldén.
Ser du några digitala barnböcker som faktiskt nyttjar digitala format fullt ut?
– Intressant fråga. Vad är att utnyttja digitala formatet fullt ut? Hologram som poppar ut från skärmen? Virtual reality-versionen av Pippi Långstrump på de sju haven? Det går säkert att göra många kittlande digitala saker med barnboken, men där befinner sig inte branschen idag, av många skäl. Och för Kidsread är det i ärlighetens namn inte heller särskilt intressant just nu.
– Det första steget är slaget om skärmtiden, att berätta för alla föräldrar och barn att underhållning också är att läsa böcker på skärmen, inte bara spela Fortnite och kolla Youtube-klipp. Skärmtid är också lästid.
Försäljningsstatistiken för första halvåret visade tydligt att försäljningen av digitala böcker fortsätter öka, och då främst i form av streamingtjänster. Kidsread är en av de aktörer som kommer att slåss om både skärmtid och de nya digitala läsarnas plånbok.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!