Helena Lindstedt blir utvecklingschef med ansvar för både HR och IT. Linda Säresand, operativ chef, ska därmed kunna fokusera mer på affärsutveckling. Något som vd Otto Sjöberg tror kommer att krävas de närmsta åren.
– Efter några år av omställning och besparingar med fokus på stabil lönsamhet är det nu dags för nästa fas, med fokus på utveckling och tillväxt. Medielandskapet har förändrats vilket påverkar vår digitala miljö, men även behoven av att personalen får den kompetensutveckling som behövs. Ingen är bättre skickad för detta än Helena som kan organisationen och är utbildad både inom HR och IT, säger Otto Sjöberg, VD på Norstedts Förlagsgrupp i ett pressmeddelande.
Helena Lindstedt har arbetat på förlaget sedan 2006 och kommer närmast från en roll som operativ förlagschef på Norstedts. I rollen som utvecklingschef får hon nu ansvar för hela förlagsgruppens HR- och IT-frågor. Förutom Norstedts ingår Rabén & Sjögren, Massolit, B. Wahlströms, Printz Publishing, Tiden och Norstedts Kartor i förlagsgruppen.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Det är väldigt kul att få förtroendet att leda dessa två spännande utvecklingsområden, som dessutom är en perfekt mix för just mig. Jag har jobbat länge inom förlagsgruppen vilket ger mig en bred kunskap om verksamheten, våra medarbetare och vad som är viktigt att fokusera på framåt, säger Helena Lindstedt.
Helena Lindstedt kommer nu att ingå i förlagshusets ledningsgrupp och rollen som utvecklingschef är ny. I samband med omorganisationen har förlagsgruppen också tillsatt två affärsutvecklare för att stärka förlagsgruppen: Cecilia Wolf med ansvar för den digitala affärsutvecklingen och Ulrica Lindblom, som jobbar med Rabén & Sjögrens non books-utgivning.
– En del i att Helena nu får den här rollen som utvecklingschef är att Linda Säresand får mer tid att fokusera på affären och hur vi ska tjäna pengar i framtiden. Hon får resurser på analyssidan och ambitionen är att vi ska få ett bättre fokus framåt, säger Otto Sjöberg till Boktugg.
– Hypotesen är att vi har några ganska omstöpande år framför oss. Det kommer att bli spännande och bitvis innebära både oro och blodspillan i bokbranschen. Så brukar alla transformationer vara.
(Och bara timmen efter den här intervjun meddelade förresten Libris att de ska skära ner från åtta till två tjänster på förlaget).
Det är alltså i det ljuset man ska se förändringarna i organisationen. Helena ska utveckla hur man jobbar med den kompetenshöjning som kommer att krävas för att överleva. Med en börsnoterad ägare så är det givet att tillväxt hamnar i fokus – även för förlagsdelen. Förvärvet av Printz Publishing som blev offentligt häromdagen är ett sätt.
– Vi har sett på tidigare förvärv som Massolit och B Wahlström, även om de kom inifrån koncernen, att vi kan växa och växa med lönsamhet, säger Otto Sjöberg.
Men om B Wahlström hade en stor skatt i katalogen av många barn- och ungdomstitlar så ligger värdet i Printz Publishing kanske lika mycket i grundarna.
– Det är väldigt duktiga och passionerade personer bakom Printz. Vi märkte snabbt att vi gärna ville jobba ihop och kunde båda se att vi kunde ha tydliga fördelar av varandra. Egentligen är det inte så komplicerat med en sådan affär, säger Otto Sjöberg.
Svensk Bokhandels avslöjande att Bonniers har ett bättre avtal än alla andra förlag med Storytel (som äger Norstedts) skapade säkerligen en del diskussioner även bland förlagen i Norstedtshuset.
– Jo, så är det. Ur mitt perspektiv är ersättningsmodellen intressant, den kommer att förändras och det blir en väldigt viktig fråga. Det var bara en tidsfråga innan diskussionen skulle komma efter hand som förlagen ser att de digitala intäkterna ökar, säger Otto Sjöberg.
Bokförsäljningsstatistiken nyligen pekade tydligt på att den digitala bokförsäljningen fortsätter öka samtidigt som ehandeln växer på bekostnad av den fysiska bokhandeln. I statistiken bakas nätbokhandel och bokklubbar ihop så sannolikt är ökningen än större för ehandeln.
– Det finns ju inte en bokklubb som växer. Det går att hålla dem vid liv med hårt arbete men enda möjligheten är att driva dem väldigt effektivt. Det var ju därför som vi köpte ut Opal ur Barnens bokklubb och samma resonemang bakom att vi sålde vår andel i Månadens bok till Bonniers, säger Otto Sjöberg och tillägger:
– Prenumerationstjänsterna är de nya bokklubbarna men med skillnaden att nu styr konsumenterna mer än i de gamla.
Han ser framför sig att det kommer att hända många och oväntade saker i bokbranschen framöver. Samma dag som nyheten om Helena Lindstedts nya roll meddelade Publit att de inleder samarbete med Speed Logistics (fd Samdistribution som tidigare ägdes av Bonniers) – dit för övrigt Norstedts flyttade alla sina böcker under besparingsprocessen.
– Då var det vi som tog det förbjudna steget och kontaktade Bonniers. För mig som kommer från tidningsbranschen var det egentligen inget konstigt. Aftonbladet och Expressen befinner sig i en blodig konkurrens varje dag om nyheter och läsare, men samarbetar samtidigt kring distribution och har annonssamarbete. I bokbranschen konkurrerar vi ju inte om distributionen, säger Otto Sjöberg.
Förutom kanske då på den digitala sidan, skulle man kunna invända med tanke på kampen mellan Norstedts ägare Storytel och Bonnierägda Bookbeat.
– Jag tror man måste våga se nya konstellationer. Vi behöver möta de utmaningar som branschen ändå står inför och då gäller det att utveckla både system och hur vi jobbar på förlagen, säger Otto Sjöberg.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!