Ett brinnande engagemang, stort hjärta och förmågan att både våga testa nytt samtidigt som man bevarar beprövade metoder. Det är skolbibliotekarien Cilla Daléns recept på att fylla yrket som skolbibliotekarie med mening och framgång.
Årets Greta Renborgs-pristagare är skolbibliotekarien Cilla Dalén som arbetar på Hjulsta grundskola i Stockholm. Cilla tilldelas priset för att hon ”arbetar engagerat och nära pedagogerna i skolan för att öka elevernas läsförmåga och medie- och informationskunnighet. Hon bidrar till inspiration och kunskapsspridning utanför Hjulsta grundskolas väggar, genom att dela sina erfarenheter och arbetssätt i sociala medier och bloggar. Hjulsta grundskolas arbete med ALMA-priset varje vår är ett av projekten som Cilla initierat. Genom läsning, litteratursamtal och eget skapande med inspiration från pristagarna och deras verk fokuserar hela skolan på läsning”.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Hon kommer att motta prissumman om 25 000 kronor i en prisceremoni i Celsing på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm torsdag 18 oktober med start klockan 14.00.
Hej Cilla! Och grattis! Hur känns det att ha tilldelats Greta Renborgs pris?
– Jag blir förstås glad, det är roligt att skolbibliotekarieyrket görs synligt. Och så är det så klart schysst att det jag hållit på med träget i flera år utöver mitt jobb som skolbibliotekarie får cred.
Vad är det för saker du gjort vid sidan om det ordinarie jobbet?
– Jo, jag gör saker på mitt jobb på skolbiblioteket hela dagarna men sedan hittar jag på saker utanför arbetstiden för att jag tycker det är kul och viktigt med engagemang. Sedan 2011 bloggar jag om mitt arbete på Pedagog Stockholm som ett sätt att synliggöra skolbibliotekariejobbet, periodvis är jag aktiv på Twitter, jag och mina kollegor administrerar en Facebookgrupp och tillsammans med min kollega Lena Moser håller jag i ett stafettkonto på Instagram där skolbibliotekarier som vill får visa sin verksamhet.
Visste du om att du låg bra till för att få Greta Renborgs pris?
– Nej, jag hade inte en aning och vet inte hur det gått till. De mailade mig dagen innan tillkännagivandet och så fick jag veta det. Jag antar att jag fått priset eftersom jag synliggör skolbiblioteksvärlden och det är en viktig uppgift. Tidigare fanns det bara reglerat i styrdokument att skolbiblioteken ska finas men sedan i somras står där också att det ska pågå en verksamhet i skolbiblioteken. Ändå väljer rektorer bort det när de inte tycker att det finns tillräckligt med pengar och det tycker jag är konstigt. Det är viktigt att det finns en definierad yrkesprofession i skolbiblioteken och jag vänder mig mot att det ska skötas lite så där vid sidan av. Skolbiblioteken medför något – inte minst ett mervärde för eleverna.
Vad har du gjort rent konkret på din skola för att engagera barn och pedagoger?
– Vi är en F till 9 skola och i mitt grundjobb träffar jag de yngre eleverna i F till 3 varje eller varannan vecka och pratar om läsning och böcker. Från årskurs 4 till 9 har vi ett antal bokprat och vissa insatser med informationssökande och källkritik. När jag vill göra något mer utöver det som jag tror är viktigt och bra, brukar jag försöka motivera en lärare till att haka på. Samarbetet mellan lärare och skolbibliotekarier är viktigt – där gör jag det jag är bäst på och lärarna får göra det de kan. Det är ett lyckat arbetssätt som låter eleverna utvecklas på flera plan. Om en ny aktivitet bli bra behåller jag den till nästa år och gör den igen med nya elever. Ibland känns det som att det är de nya festliga sakerna som höjs till skyarna men jag tycker det viktiga är att utveckla de saker som är bra och hålla fast vid dem.
Berätta om ditt engagemang kring Hjulsta grundskola och ALMA-priset.
– ALMA-priset är fantastiskt och hur bra som helst och innan vi engagerade oss retade jag mig på att det fick så lite uppmärksamhet eftersom det är så otroligt värdefullt. Vår skola tillhör en av dem i landet som uppvisat låga resultat i mätningarna men vi har väldigt bra och erfarna lärare och pigga, vakna elever. För fem år sedan satte vi på allvar igång att arbeta med ALMA-priset och då var vi inne på framförallt tre saker: Visa att det händer bra saker på vår skola. Bidra till utvecklingen av litteraturarbete genom att sprida goda metoder för ökad läsförståelse – särskilt för barn med svenska som andraspråk. Sprida ALMA-priset eftersom det är så fantastiskt.
– Varje år när vi gör detta avslutar vi med en stor fest och vi har flera år fått besök av en ALMA-pristagare vilket bidragit med så mycket lycka och glädje till både lärare och elever. Vi vet ju att vi gör ett bra jobb men det klankas så mycket i media på dåliga resultat att vi måste påminna oss och få den goda bekräftelsen som vi får då. Och det gäller eleverna också – de behöver få höra hur bra de är och känna att de kan.
Hur är ditt förhållande till ditt yrke?
– Haha ja du, jag är ju en gammal tant och jag tycker att har man en förmåga och kapacitet så ska man engagera sig. Det kunde vara politiskt eller något helt annat men nu är det skolbibliotek som gäller för mig och så får det vara. Så får jag se vad jag hittar på sedan efter pensionen.
Vilka tips har du till andra skolbibliotek?
– Arbetet som skolbibliotekarie kan vara ett ensamt jobb så det gäller att hitta ett nätverk både i och utanför skolan som man kan bolla idéer och diskutera med. Och så måste man vara envis och inte ge upp. Är man ny tror jag inte man ska vara rädd om det tar en stund innan man kommer på vad en särskild skola behöver – det gäller att hitta vad som redan funkar bra och var man själv behövs. Man får helt enkelt pröva sig fram. Jag skulle önska att fler människor på skolbiblioteken tar sig tid att blogga och Instagramma om sina jobb. Att dokumentera offentligt är inspirerande för andra och har man möjlighet och tid vore det kul om fler ville visa vad de gör.
Juryn för Greta Renborgs pris består av:
Wiviann Wilhelmsson, bibliotekarie, juryns ordförande
Annika Persson, chefredaktör Biblioteksbladet
Ulla Nyberg, bibliotekskonsulent Region Gävleborg
Lotta Haglund, bibliotekschef GIH
Hedija Kodzaga Jasarevic, bibliotekarie Malmö stadsbibliotek
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!