Författaren Dag Öhrlund har skrivit flera av de böcker som lyssnas allra mest på Storytel. Men han är starkt kritisk till de sjunkande ersättningsnivåerna och givetvis Bonniers specialavtal som ger deras författare högre ersättning.
– Det här ryktet om Bonnieravtalet har ju florerat bland författare och vi är ett gäng som har diskuterat det under en tid. För att uttrycka det milt så är missnöjet rätt starkt, säger Dag Öhrlund till Boktugg och tillägger:
– En konsekvens kan ju bli att jag som författare blir tvungen att säga till mitt förlag att ”ni får släppa boken på Bookbeat och Nextory men Storytel får vänta tre månader så att jag tjänar så mycket som möjligt”.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Nu är Dag Öhrlund inte vilken författare som helst utan en av de som tjänat allra mest på ljudboksboomen dels genom succéserien om Silverbielke som lästs in av Stefan Sauk och dels genom ytterligare ett antal böcker som gått upp på topplistorna.
I skrivande stund ligger hans nya bok Domaren etta på Storytels topplista. Han är utgiven på Lind & Co. Som Boktugg tidigare berättat sjönk förlagens del av royaltyn från Storytel till 17,82 kr under andra kvartalet 2018. Enligt uppgifter till SvB har förlagen inom Bonniers samtidigt kunnat få 40 kr per lyssnad/läst bok.
Har du räknat på hur mycket du förlorat jämfört med Bonniers författare?
– Jag har inte vågat. Dessutom är jag så vansinnigt nöjd med mitt nuvarande förlag och skulle inte vilja byta. Men det är klart att det blir snett om Bonniers kan erbjuda sina författare mycket bättre ersättning än alla andra förlag per lyssnad bok, säger Dag Öhrlund.
Han menar att det självklart finns många sätt att se på det och att Storytel med Jonas Tellander (”en fantastisk entreprenör”) har skapat stora möjligheter för ljudboken.
– Nu har det ju varit rekordartade ökningar men samtidigt måste man jämföra med hur mycket en författare tjänar på en inbunden bok jämfört med en lyssning. Nu sjunker försäljningen av tryckta böcker och ljudpengarna blir viktigare än någonsin. Så länge allt ökar är alla glada, men hur länge och hur mycket till kan de skära ner ersättningen? frågar Dag Öhrlund.
Han tar exemplet att jämföra abonnemangspriset på 169 kr/mån med vad en inbunden bok kostar, 199 kr tar exempelvis Pocketshop för ett prispressat exemplar.
– Varför så billigt? Vi kan inte jämföra med HBO och Netflix. Visst kan jag låna ut en tryckt bok till en vän eller till och med sälja den begagnad men på Storytel kan hela min familj lyssna hur mycket de vill på tusentals titlar för 169 kr. Man måste fråga sig om det är rimligt. De borde höja priset och låta författarna få den största delen av den ökade intäkten, säger Dag Öhrlund.
Han ser framför allt faran om utvecklingen fortsätter. I den nuvarande revenue share-modellen så fördelas pengar utifrån hur stor den totala lyssningen är.
– Vad säger att inte Jonas Tellander och Storytel bryter upp armen bakom ryggen på oss och om några år så får vi inte 18 kr utan 9 kr per lyssnad bok? Då kanske de 100-150 mest framgångsrika författarna ändå kan klara sig men det blir ett rejält slag mot mångfalden.
Storytels framgångar har skapat något som Dag Öhrlund beskriver som en monopolliknande situation. Bonniers avtal med Storytel som innebär att de haft en fast ersättning per bok och alltså inte drabbats av de sänkta ersättningar som övriga förlag är också skevt.
– Men det finns flera problem utifrån författarens perspektiv som gör att jag tycker transparensen blir sämre. Förr så sa förlaget ”vi har tryckt 20 000 böcker, sålt 18 000 böcker och det ligger 2 000 böcker på lagret”. Nu är det nästan omöjligt att kontrollera en uppgift om hur många lyssningar man haft.
Vem skulle dela ut 3 000 pappersböcker gratis utan att fråga författaren?
Han tar också upp gratislyssningen, att streamingtjänsterna inte betalar för böcker som lyssnas under provperioden (prova 14 dagar fritt).
– Kan du tänka dig att förlaget kommer till författaren och säger ”Du Dag, vi tänkte trycka upp 3 000 ex av din bok och dela ut gratis på Ackis, JB och Ugglan och de böckerna får du förstås inget betalt för”? Storytel och de andra får väl ta det på sitt marknadskonto och betala författarna. Eller göra som med andra kampanjer på fysiska böcker, att man delar på kostnaden.
Han vittnar om ett jäsande missnöje bland författare och ser en uppenbar risk för att om Storytel drar åt tumskruvarna för hårt får det effekter där förlag och författare inför karens på nyheter eller helt enkelt drar bort sina titlar från tjänsten.
– Det är tyvärr många som inte vågar säga ifrån. Men om ersättningarna sjunker och antalet lyssningar inte ökar i samma takt kommer vi att tvingas göra det och då kommer Storytel att få ett betydligt smalare utbud, säger Dag Öhrlund.
Fotnot: Boktugg har frågat flera förlag om kommentarer på Storytels avtal med Bonniers men de väljer att avvakta eftersom de själva ligger i förhandlingar. Flera menar dock att ingen vill ha revenue share-modellen.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!