Nybildade Avium Förlag tar över både Hirschfeld Förlags naturboksutgivning och BirdLife Sveriges förlagsverksamhet för att bli en helt ny aktör på denna växande marknad.
– Det finns potential för att utveckla den här marknaden betydligt bredare än vad jag hunnit med som deltidsförläggare. Därför är jag väldigt nöjd med att en så kompetent person som Roine nu kan ta över min backlist och även de fina böcker som är i produktion. Jag är också glad över att få ta en styrelseplats i det nya förlagsaktiebolaget, säger Erik Hirschfeld.
Sedan 2011 har Hirschfeld Förlag gett ut, främst, fack- och barnböcker om natur. Bland titlarna kan nämnas bestsellern Svenska Trollsländeguiden, Fladdermöss i en värld av
ekon och tre volymer av storsäljande fågellokalsguider som berättar om hur, när och var man kan titta på fåglar över landet.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Nu tar det nybildade Avium Förlag över både Hirschfeld Förlags naturboksutgivning samt BirdLife Sveriges förlagsverksamhet för att bli en helt ny aktör på denna växande
marknad. Avium Förlag har anställt Roine Magnusson, flerfaldigt belönad fotograf och bokmakare, som chef.
– Jag ser verkligen fram emot att få bygga upp ett gediget naturboksförlag i tiden. Vi kommer arbeta med en bred utgivning inom genren och bli det självklara svenska
naturboksförlaget. Att vårt överskott går till fågelskyddet via våra ägare känns viktigt för mig, säger Roine Magnusson.
Hirschfeld Förlag fortsätter småskalig utgivning av böcker som inte behandlar ämnesområdet natur. Erik Hirschfeld har alltså drivit förlaget vid sidan av jobb i flyg- och resebranschen.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Jag har aldrig haft för avsikt att försörja mig som förläggare, men har varit väldigt nyfiken på branschen, inte minst eftersom jag också är fackboksförfattare och översättare. Samtidigt som entreprenörsådran gjort sig påmind då jag sett potentialen i just den här nischen och är fascinerad av de stora förändringar som sker i branschen och som Boktugg täcker så bra. Jag var nog en av de första att jobba proaktivt med QR-koder i böcker, säger Erik Hirschfeld.