Netflix medgrundare Reed Hastings skriver en bok om företagets framgångsresa. Förskottet i USA överstiger en miljon dollar och även i Storbritannien öppnar förlagen plånboken. Men i Sverige är intresset svalt.
Netflix revolutionerade först videouthyrningen 1997 genom sin satsning på DVD och låta kunderna hyra film via postorder. Därefter krossade de sin egen affärsidé genom att bygga en tjänst för strömmad video som lanserades 2007.
Idag är det knappast någon som inte hört talas om Netflix. Företaget har idag över 130 miljoner användare över hela världen. Redan för två år sedan passerade de en miljon användare bara i Sverige.
Så det är inte konstigt att många är nyfikna på att läsa historien bakom Netflix – och därför skriver nu en av grundarna, Reed Hastings, en bok som ges ut av Penguin i USA nästa år. Inte för att Hastings behöver pengarna (han är god för sådär fyra miljarder dollar) men förskottet är enligt uppgift över en miljon dollar.
Även i Storbritannien är intresset stort för Hastings bok. The Bookseller rapporterar om budgivning mellan flera förlag och att Ebury betalat ett förskott på ett ”högre sexsiffrigt belopp” i pund.
Men i Sverige verkar intresset för boken hittills svalt och ingen budgivning har kommit igång kring de svenska rättigheterna, enligt uppgifter till Boktugg. Trots att boken i USA förväntas bli en av de stora titlarna inom affärslitteratur.