Brittiska bokhandelskedjan Waterstones introducerar Plus-kortet, ett mer generöst lojalitetsprogram som dessutom ska gälla i både butiker och nätbokhandeln.
– Pluskortet ger tillbaka på ett generöst sätt men jag hoppas att det uppskattas mest av våra kunder för insikterna vi ger dem. Waterstones är en bokhandel som frodas tack vare duktiga bokhandlare. Vi ser fram emot att utveckla Pluskortet för att visa denna expertis, säger James Daunt, vd för Waterstones, till The Bookseller.
Det ursprungliga lojalitetskortet lanserades 2007 och har idag 1 miljon kunder som medlemmar. Betydligt mindre än Akademibokhandelns kundklubb som passerade 1,7 miljoner medlemmar redan i februari i år.
Hos Waterstones samlar kunderna stämplar i sitt Pluskort, för varje 10 pund (motsvarande ca 117 kr) som spenderas får de en stämpel. Dessutom får de en ”halv stämpel” ifall de spenderar 5 pund. Tio stämplar ger sedan 10 pund att handla för.
Waterstones Plus har utvecklats inhouse i ett projekt där många erfarna bokhandlare deltagit. Förutom bonusprogrammet ska kunderna få rekommendationer och erbjudanden av personalen, möjlighet att köpa exklusiva utgåvor, signerade böcker, förtur till evenemang och andra förmåner.