Christer Perslöv, vd för Bokinfo, ser tillbaka på en sommar av läsning och reflekterar över pappersböcker, ljudböcker och eböcker. Men oavsett format är metadata viktigt och att en bok är sökbar, menar han.
Oavsett format är det viktigt att boken är sökbar
Text: Christer Perslöv
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Efter en lång och skön sommar är jag nu tillbaka på kontoret. Vi är en läsande familj och sommartid blir det mer tid över för sådant. Själv föredrar jag att läsa e-böcker på mobilen medan min fru föredrar ljudböcker via en av abonnemangstjänsterna. Barnen vill gärna ha pappersböcker, vilket är skönt då de får mer än tillräckligt av skärmtid ändå. En blandad konsumtion av format med andra ord.
Jag är ganska övertygad om att de olika formaten kommer att samexistera under lång tid och att pappersbokens tid inte är förbi än på ett bra tag. Men de olika formaten ställer samma höga krav på sökbarhet, både i fysiska butiker såväl som i internetbutiker och abonnemangstjänster.
Häromdagen var jag själv på Bokinfo och hade hand om kundtjänsten. Det är alltid trevligt att prata med de olika förlagen om det arbete vi gör med deras titlar. Vi ser ju bland annat till att informationen om deras böcker är komplett och att de har rätt kategorier kopplade till sig. Detta för att läsaren och bokhandelsmedarbetaren ska hitta just deras bok. Detta är lika viktigt oavsett format, men kanske ännu mer betydelsefullt när försäljningen sker på nätet. Det viktiga är ju att man hittar boken man letar efter!
Bokinfo har fått mycket positiv återkoppling från bokhandeln kring den nya sökfunktionen som vi lanserade i början på sommaren. Nu är det bland annat möjligt för bokhandeln att direkt filtrera bort alla digitala titlar. Du får även upp relevanta sökförslag och du har bättre möjlighet att filtrera dina sökträffar. Och så får man träff oavsett om det finns accenter eller andra specialtecken i det man söker efter. En sökning på Nebö ger till exempel också träff på Nesbø och Nesbo. Hör gärna av dig om du är bokhandel och vill att vi ska besöka er och visa vad du kan göra med den nya sökfunktionen.
Sverige har blivit lite av ett föregångsland på flera områden inom bokbranschen. Några av abonnemangstjänsterna har lanserats i flera andra länder och den statistiklösning som Bokinfo byggt för våra svenska branschföreningar har väckt intresse i nästan alla våra nordiska grannländer. I inget annat nordiskt land har man ännu lyckats gå samman och ta det helhetsgrepp kring branschstatistiken som vi gjort i Sverige, till nytta för alla parter.
För Bokinfos del så har vi fått mycket positiv feedback både från förlag och återförsäljare i Finland där de säger att vår webbplattform och vårt sätt att arbeta fungerar mycket bättre än konkurrenterna.
Brittiska Nielsen, vilka har motsvarande tjänster som Bokinfo men i mycket större skala, bad oss också komma med synpunkter på deras nya artikelexport i Onix3-formatet. Detta då vi i Sverige sedan länge arbetat med Onix3. Lite kul tycker vi.
Bokinfo försöker ägna en hel del tid åt kundbesök, både hos butiker och förlag. Och jag upplever att vi vid dessa möten får mycket idéer och goda synpunkter som hjälper oss att vidareutveckla Bokinfo.
Om vi inte redan träffat dig, eller om du vill träffa oss igen – tveka inte att höra av dig! Dialogen med er är en förutsättning för att vi ska fortsätta att utvecklas som ett neutralt nav för metadata och standarder i bokbranschen.
Med önskan om en skön sensommar!
Om gästbloggaren:
Christer Perslöv, är VD på företaget Bokinfo sedan 2010. Bokinfo arbetar med informationstjänster och standarder för bokbranschen. Christer arbetade tidigare som chef i IT-branschen och är sedan ett antal år tillbaka återkommande gästföreläsare på förlagsutbildningen vid Lunds universitet.
Sommartuggare 2018 är därmed till ända. Du kan hitta alla sommarens gästbloggare här. Men missa inte fortsättningen, i höst kommer istället våra Söndagstuggare.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!