Fram tills för några år sedan var det science fiction att läsa eböcker eller lyssna på ljudböcker med mobiltelefonen. Men nu är det verklighet och har bidragit till en våg av svensk fantastik, menar Oskar Källner som driver indieförlaget Fafner förlag.
Digitala bokformat har gett svensk fantastik en ny plattform
Text: Oskar Källner
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
De senaste åren har sett en enorm teknikutveckling inom bokbranschen. Det är idag nästan svårt att komma ihåg att e-böcker och läsplattor, för att inte tala om strömmande ljudböcker är något ganska nytt. Det är inte allt för länge sedan man var tvungen att köpa ljudböcker som CD-skivor på bensinstationerna. Med nya moderna streaming- och lästjänster så har tillgången till spännande berättelser aldrig varit större.
Men den nya tekniken har möjliggjort stora förändringar, inte bara för konsumentsidan, utan även på förlagssidan. Format och genrer som tidigare varit utdömda på förhand som ekonomiskt ohållbara, och därför utan framtid, får plötsligt nytt liv och blomstrar. Jag har sett detta på nära håll, då jag driver indieförlaget Fafner förlag.
När jag växte upp läste jag väldigt mycket science fiction och fantasy. Visst läste jag böcker ur andra genrer också, men det var alltid de där böckerna med de fantastiska idéerna och främmande varelserna som jag återvände till. De gav mig något som ingen annan litteratur riktigt förmådde, förmågan att vända och vrida på verkligheten och visa nya perspektiv och sätt att se på livet och mig själv.
Science fiction-, fantasy- och skräckgenrerna benämns ofta under den gemensamma paraplydefinitionen fantastik. Just nu lever vi i en internationell fantastikvåg, där det knappt går att undvika alla zombier, rymdskepp, superhjältar eller dystopiska framtidsskildringar. På sätt och vis kan man säga att nördarnas populärkultur vann. För den är helt enkelt roligare. Men bara för att det finns överallt på bio och tv innebär det inte automatiskt en litterär revolution.
Det har länge lästs mycket fantastik i Sverige, fast den största mängden av detta har varit på engelska, då den engelskspråkiga marknaden sedan länge är enorm medan den svenska varit försvinnande liten. Tack vare billigt tryck, e-böcker och streamade ljudböcker är det nu ändring på det. De senaste åren har sett en helt otrolig utveckling med massor av små indieförlag, drivna av eldsjälar, som publicerar hundratals nya titlar av svensk fantastik. För vuxna.
Själv tycker jag att det är en otroligt inspirerande utveckling, för jag är övertygad om att vi i Sverige har något speciellt i vår sagoskatt och i vår moderna fantastik. Att vi har ingredienser som är unika för vår kultur och som dessutom, precis som Scandinavian Crime, har en egen sällsamhet som skulle kunna övervinna världen.
Men än så länge finns det mycket att göra på hemmaplan. Det finns massor av svenskar där ute som älskar fantastik, fast de kanske inte ens vet om det. Kolla bara på Svart stjärna av bröderna Esgård, som är Storytels mest lyssnade serie. Det är klockren sci-fi med maskhål, främmande världar och rymdinvasioner.
Via Fafner förlag drar jag mitt eget strå till stacken genom att systematiskt publicera svenska fantastiknoveller som e-böcker och ljudböcker. Svenska korta historier från främmande världar, direkt i hörlurarna i din telefon.
Det är en sänkning av trösklarna som heter duga! En möjlighet att upptäcka nya genrer och nya sorters historier, bara ett knapptryck bort.
Om gästbloggaren:
Oskar Källner är systemutvecklaren som sedan ett antal år driver Fafner förlag. Där publicerar han sina egna och andras historier från mörka avgrunder, andra verkligheter och avlägsna världar.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!