Fridah Jönsson jobbar med PR, bland annat med författare och förlag. Här berättar hon om den vanligaste fråga hon får av ”sina” författare, och varför det inte alltid är bäst att synas i de allra största kanalerna när det finns mindre, mer nischade forum.
”Vad sa Nyhetsmorgon?”
Text: Fridah Jönsson
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Om jag en dag skriver en handbok om att lyckas i PR-branschen ska den ha titeln Vad sa Nyhetsmorgon?. Det är nämligen den absolut vanligaste fråga jag får av författarna jag jobbar med.
Jag har jobbat med PR sedan 2013, först med artister och de senaste åren även med entreprenörer, influencers och författare. Det som förenat dem alla är att de har velat vara med i Nyhetsmorgon.
Det är fullt förståeligt. TV4 och dess morgon-TV är en jätte som går att länka till, som är fin att printscreena och lägga ut i sina olika kanaler och som faktiskt har en tydlig påverkan på försäljningssiffror.
Problemet är att alla vet just detta. Därför slåss alla, från författare till politiker, för att få sprida sitt budskap i morgonsoffan – vilket gör att det nålsöga som Nyhetsmorgons redaktörer styr över är mycket, mycket litet. Därmed säger Nyhetsmorgon ofta inte något alls när man kontaktar dem, för de får så många förfrågningar att de inte hinner återkoppla till alla som vill vara med.
Vi PR-personer har därför ofta svårt att ge något annat svar än ”de tittar på det” eller ”de tackade för förslaget” när någon ställer frågan ”Vad sa Nyhetsmorgon?”, för om redaktörerna inte uttryckligen sagt antingen nej eller att de tycker att det låter intressant så svävar vi i tomma intet hos dem.
Jag är en förespråkare för att man som författare ska sträva efter att vara med i Nyhetsmorgon, och i Morgonstudion, och i P4 Extra och i Go’ Kväll och i DN och i alla andra stora sammanhang som ”alla” tittar på. Men jag är också en förespråkare för att vidga vyerna och hitta det rätta forumet – för rätt forum och störst forum är nämligen inte alltid samma sak.
Att gästa en bokpodd som har 300 lyssnare kan ge mycket mer för ett författarskap än en intervju i DN:s lördagsmagasin. Att skicka en roman med personlig och handskriven hälsning till en nischad influencer med 2 000 hängivna, bokläsande följare kan ge en enormt större effekt än att skicka samma roman till Sveriges största youtubers som knappt öppnat en bok i sitt liv och definitivt inte i Youtube-kanalen ifråga.
TV4 och SVT i all ära, de är ju störst. Men när rätt person, rätt bloggare eller rätt podcast nappar, så är de kanske istället bäst. Och då är det till slut inte längre så viktigt att veta vad Nyhetsmorgon sa.
Om gästbloggaren
Fridah Jönsson driver Rim & Reson Media som bland annat gör PR för författare och bokförlag. Hon frilansar också som journalist och i augusti släpper hon Alcazar – Carpe Disco, en biografi om bandet hon anser är Sveriges mest kompetenta popgrupp.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!