För snart femton år sedan grundades Sekwa, och mycket har hänt sedan dess. Förlagschef Johanna Daehli tänker tillbaka på hur resan har sett ut sedan starten och berättar om själva kärnan bakom förlaget och dess båda imprint.
Text: Johanna Daehli
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Det slog mig plötsligt häromdagen att det snart är femton år sedan vi startade Sekwa, jag och min dåvarande kompanjon. Vi hade en ganska brokig bakgrund båda två men hittade varandra på grund av bokkärlek och frankofoni.
Vi anade ett hål i den svenska utgivningen och en avsaknad av litteratur från det franska språkområdet, och sagt och gjort bestämde vi oss för att starta ett förlag. Vilken tur att vi inte visste vilken svår bransch vi kastat oss in i, då hade nog inte Sekwa funnits idag. Och det hade ju varit väldigt synd.
Jag kan ärligt säga att det varit framgångar och motgångar men nästan alltid väldigt, väldigt roligt. Vi lät oss inte styras och kunde välja helt själva vad vi ville ge ut. Och däri ligger nog drivkraften, och en önskan att ge ut de där riktigt bra böckerna som ingen annan vågar ge sig på.
Åren gick och 2013 blev jag ensam ägare till Sekwa och började titta på utvecklingsmöjligheterna. Jag insåg ganska snart att om jag skulle komma dit jag önskade behövdes kapital.
Vi började försiktigt att bredda oss och imprintet ETTA föddes. Samma tanke som Sekwa, kvalitetslitteratur och tillgängligt, men den här gången från den engelskspråkiga världen.
Konstigt nog blev vi inte nedringda av investerare …
Vi jobbade vidare med ETTA, som tog sin lilla tid att etablera eftersom våra trogna Sekwaläsare inte litade helt på oss i början. Det krävde ett par års extra hårt arbete men så småningom blev det ett stabilt komplement till Sekwa.
Drömmen om att växa fanns kvar och hösten 2016 engagerade jag två proffs för att förbereda en emission. Det krävdes oerhört mycket arbete att genomlysa Sekwa. Och om jag ska vara ärlig var det också ganska plågsamt. Det var helt enkelt mycket jag borde gjort annorlunda. Men det var lärorikt och peppande att se att vi också gjort väldigt mycket rätt.
Vi producerade ett fint material och sen började jakten. Jag erkänner gärna att jag i mitt stilla sinne undrade vem som skulle nappa, vem skulle lita på mig: en avdankad arkeolog, och relativt grön förläggare med bra näsa, men helt utan ekonomibakgrund?
Men det lyckades! Och här är vi nu ett år senare. Vi har ökat vår utgivning rejält, producerar våra egna ljudböcker och i vår sjösätter vi NORRA, ett tredje ben där vi ska ge ut nordisk litteratur.
Och vad vill jag egentligen säga med detta förutom att vi är väldigt glada att vi finns?
Jo, jag tror på boken och läsandet. Jag vet att det finns ett sug efter bra litteratur och att många önskar sig något utanför allfartsväg. Och det är det vi gör och har kämpat för de sista femton åren. De mindre förlagen är otroligt viktiga och bidrar med en utgivning som annars kanske aldrig skulle hänt. Vi rör oss gärna under radarn när vi letar böcker, det finns naturligtvis flera skäl till det och ekonomi är ett, vi kan nästan aldrig slåss med de stora förlagen om vi siktat in oss på samma bok. Men vi letar också efter de där lite speciella titlarna som drunknat i floden av böcker som ges ut varje år. Vår målsättning är att ge ut litteratur som bidrar med något nytt och vi erbjuder aldrig litteratur vi inte tycker om själva.
Det väcker intresse. Läsaren litar på oss. Det tycker jag är viktigt.
Johanna Daehli, förlagschef och grundare av Sekwa
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!