Adlibris kräver längre betaltider av sina leverantörer. Många småförlag blev tagna på sängen när kravet dök upp i ett mejl häromdagen och snart rasade #adlibrisgate mitt i sommarvärmen.
Redan för en dryg månad sedan berättade Adlibris vd Johan Kleberg i en artikel på Boktugg om att bolaget vill ha längre betaltider. Det i samband med att Adlibris betalat flera förlags fakturor för sent.
Den här veckan kom så det formella beskedet i form av ett mejl (vår kursivering, fetstil och textfärg Adlibris):
Hej,
Vår bransch påverkas av snabba förändringar och för att möta dessa nya förutsättningar arbetar vi aktivt med att optimera våra leverantörsrelationer. Viktiga prioriteringar inkluderar att harmonisera arbetssätt och villkor med leverantörerna.
Som en del av detta arbete harmoniseras leverantörers betalningsvillkor.
Våra nya betalningsvillkor för leverantörer är fri månad + 60 dagar. Dessa betalningsvillkor gäller alla leverantörer och ni behöver meddela Förlagssystem de nya betalvillkoren omgående, dock senast den 24 Augusti.
Detta mejl gick ut till ett stort antal småförlag som använder Förlagssystem för sin distribution och fick flera av dem att gå i taket eftersom förlagen redan sedan tidigare upplever att de får betalt sist i kedjan av alla aktörer i bokbranschen.
Att mejlet dessutom ramlade ner mitt i semestrarna bidrog inte till att beskedet skulle tas emot väl. Flera förlag hörde av sig till Boktugg och var rejält upprörda, samtidigt som diskussioner i en mejltråd och på Facebook drog igång.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Många reagerade på tonen i mejlet och menade att Adlibris ensidigt ändrar villkor i ett avtal utan att överhuvudtaget diskutera det med några förlag eller branschorganisationer. Dessutom framkom det att de lite större leverantörerna, mellanstora och stora förlag, hade fått ett helt annat mejl där tonen var betydligt vänligare och mer ödmjuk.
– Det är precis som om Adlibris tycker att alla de här småförlagen de säljer ju så lite böcker att de ska vara tacksamma för att vi finns. Men de glömmer helt bort att det är många småförlag, hundratals, som tillsammans säljer väldigt många böcker. Det handlar om säkert hundra miljoner kronor varje år, säger en förläggare till Boktugg.
Andra förlag konstaterade att förlagen betalar avgifter till Förlagssystem (eller andra distributörer) månaden efter att en bok är såld, motsvarande 10-20 procent av försäljningsintäkten beroende på avtal. Nu ska de ligga ute med dessa kostnader även för Adlibris försäljning i två månader.
– Adlibris har ju högst rabatter av alla återförsäljare. Men en anledning till att de fått det och att förlagen accepterat att lämna upp till 25 procents rabatt när Adlibris köper mer än 50 exemplar av en bok i samma beställning är ju att de varit snabbast på att betala. Om de nu vill ha längre tid på sig att betala, varför ska de få högre rabatter än Bokus då? frågar en annan förlagsrepresentant.
Så Boktugg kontaktade Adlibris vd Johan Kleberg och lät honom svara på förlagens frågor.
Varför behöver ni längre betaltider än tidigare?
– Dels handlar detta om att implementera de betaltider som våra ägare Bonnier AB har i sin finanspolicy men också för att vi idag lagerför avsevärt mer böcker än vad vi historiskt har gjort. Det har vi för att möjliggöra snabbast möjliga leverans till våra kunder, säger Johan Kleberg.
Några förlag menar att ni får betalt direkt av kunderna, stämmer det eller har ni en stor andel kunder med längre betaltider?
– Huvuddelen av våra kunder betalar precis som i fysisk butik direkt men vi har även kunder, exempelvis bibliotek, som har längre betaltid.
Många småförlag kritiserar att ni går ut med detta mitt i sommaren och kräver att betalvillkoren ska meddelas till distributören senast 24 augusti. Kommentar?
– Planen var egentligen att införa detta 24 juni men vi sköt på det till efter sommaren.
Vad händer om förlag säger nej till era nya betalningsvillkor – kommer ni att sluta sälja deras böcker då eller vad?
– Det får vi ta ställning till om några förlag mot förmodan säger nej till dessa rimliga betalningsvillkor.
Gäller dessa villkor alla förlag, eller finns det fortfarande större förlag som har kvar tidigare betalningsvillkor?
– Vår avsikt är givetvis att implementera dessa villkor för samtliga förlag.
Nu ska alltså tydligt påpekas att Akademibokhandeln och därmed Bokus har längre betaltider redan tidigare. Det har även fysisk bokhandel som dessutom har returrätt. Från förlagshåll tycker man ändå att det är okej att fysisk bokhandel har längre betaltider än nätbokhandeln eftersom dessa köper hem böckerna och har dem i hyllorna och på lager längre tid innan de säljs.
– Den bilden är inte rättvisande. Även vi lagerför böcker och därtill vill vi normalt inte ha returrätt vilket minskar risken för förlagen, säger Johan Kleberg.
Flera förlag tycker alltså att Adlibris borde kompensera längre betaltid genom att sänka rabatterna. Vore inte det rimligt?
– Vi kan givetvis inte kommentera våra avtalsvillkor men generellt är svaret nej. Vi eftersträvar rabattstegar för att minska branschens logistikkostnader. Därtill beställer vi idag avsevärt mer böcker än tidigare då vi har ökat våra bokinköp då vi glädjande nog säljer avsevärt mer böcker idag än för några år sedan. Att vi nu behöver närma våra betaltider till vad andra återförsäljare har gäller alla inköp oavsett om vi köper ett eller flera exemplar av en enskild bok, säger Johan Kleberg.
Sista ordet i #adlibrisgate är inte sagt. I bakhuvudet ringer även det faktum att man från politiskt håll drivit frågan om kortare betaltider, att 30 dagar ska gälla för alla fakturor mellan företag. Inte minst har tanken där varit att undvika att större företag (som Adlibris) tvingar sina underleverantörer att acceptera att vänta 90 dagar (i vissa branscher ännu längre) på betalning. Men om detta krav implementerades i bokbranschen så skulle det givetvis omfatta alla. Då skulle även fysisk bokhandel tvingas betala på 30 dagar, oavsett om det vore Akademibokhandeln eller en liten fristående bokhandel. Likaså skulle förlagen få betala tryckerierna direkt (här ska dock påpekas att betalningsvillkoren hos tryckerier varierar från förskottsbetalning till 90 dagar, där större förlag har bättre villkor). Och frågan är om inte författarna skulle efterlysa en snabbare betalning av royalty?
Amazons molntjänster är redan i Sverige. De kör en charmoffensiv genom att erbjuda nystartade företag (som är potentiella kunder) gratis kontorsplatser och upphandlar samtidigt leveranstjänster från bland annat PostNord. Alla tecken pekar på att de redan i år lanserar ehandel av bland annat böcker på den svenska marknaden. Men de har inte gjort sig kända för att erbjuda leverantörer generösa villkor, varken på rabatter eller betaltider. Deras fokus är på lägsta pris till kunden. På gott och ont. Det är ingen hemlighet att Adlibrisgruppen ser Amazon som en förebild både när det gäller prispress och breddning av produktsortimentet.
Frågan är om Adlibris nya betaltider är ett resultat av Amazons hotande ankomst eller bara ett resultat av att någon på Bonniers ekonomiavdelning varit lite för ivrig och uppspelt över ett Excelark som visat hur mycket pengar som koncernen skulle tjäna på att förlänga betaltiden med X dagar i alla Bonniers bolag?
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!