I längtan efter den direkta responsen från publiken har författaren och skådespelaren Anna Ehring startat den ambulerande teatern Flyga Hund. Önskan är att kunna köra de båda verksamheterna parallellt och låta dem berika varandra.
Flyga Hund är en helt nyfödd teater som tack vare sin mobila karaktär ska komma till publiken istället för tvärtom. Bakom idén står Anna Ehring, barnboksförfattare och skådespelare, som själv utvecklat konceptet med den ambulerande teatern. Eller kanske ska man säga koncepten. För Flyga Hund är en anpassningsbar historia som kan hyras in antingen i egenskap av bara Anna själv eller också som Anna tillsammans med ett fem-mannaband.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Det här är en möjlighet för mig att få visa upp båda delar, säger Anna. När jag är ensam är det bara jag i kostym med en stol och ett guldtyg och då passar det i till exempel ett klassrum eller på ett bibliotek. Med bandet kräver det ett annat rum och blir en lite annan sak. Men oavsett så vill jag att det ska vara enkelt så att man bara kan dyka upp och spela.
Den första pjäsen som Flyga Hund sätter upp är en samtidsorienterad historia om den ha-galna Kung Kanon som har en hel del likheter med en vissa diktatorliknande ledare i världen. Anna har testspelat pjäsen för vänner och familj i olika åldrar många gånger, och även om den är skriven för barn har vuxna åskådare varit positiva och funnit något tilltalande med den:
– Jag jobbar mycket med gestaltning i texter och det finns något nytt och prestigelöst men också väldigt roligt med att nu få chansen att vara gubbarna jag ser i huvudet när jag skriver, säger Anna. Många av mina vänner som tittat på repetitionerna under tiden har varit ett fint stöd och jag tror aldrig jag övat något så noga förut. Jag har provspelat den för människor i allt från 3- till 65-årsåldern och den har funkat för alla.
Drömmen om att starta en teater har Anna burit på ett tag men hon tyckte från början det blev för svårt att genomföra det med andra skådespelare då både tid och ekonomiska hinder stod i vägen. Så hon startade ensam, sedan har hon en nära vän i Bandet som erbjöd sig att göra en musikvariant med Anna. Senare har andra hoppat på tåget, inte minst hennes vuxna barn:
– Min bonusson som arbetar med att göra hemsidor är webbansvarig, säger Anna. Min dotter och jag har gjort många saker tillsammans tidigare, vi hade bland annat en ungdomsteater i tre år. Med Flyga Hund hjälper vi varandra och hon har varit med och kollat på repetitionerna flera gånger. Hon är alltid helt ärlig och jag litar på hennes omdöme. Och så har vi lilla Astrid som är nio år – hon har fått höra mig repetera så många gånger att hon kan det utantill – hon har ett fantastiskt tålamod, säger Anna med ett varmt skratt och forsätter: Att spela själv är praktiskt och jag tänker ha Kung Kanon i bakfickan så länge det går. Men jag hoppas kunna ta in andra skådisar i nya produktioner längre fram och erbjuda dem jobb.
Det som främst lockat Anna med teaterspelandet är den omedelbara responsen från publiken som man inte får på samma sätt som författare:
– På en berättelse jag skriver som bok kan responsen komma så långt bort i tiden – både ett och två år senare, säger Anna. Här är den mer direkt. Barnen lever sig in och man ser deras reaktioner genast. Jag tror att teatern är berikande även för mitt författande och min önskan är att skriva och göra teatern parallellt med varandra.
Första gången jag och Anna pratade med varandra var dagen efter att hon haft premiär för monologvarianten av Kung Kanon i bokhandeln Bokslukaren på Mariatorget i Stockholm. Anna var lättad och stärkt av den positiva responsen gårdagskvällen hade gett henne och den laddade henne med tillförsikt inför premiären av den stora uppsättningen lördagen efter. Andra gången vi har kontakt berättar Anna att hon och bandet som består av medlemmar från Enskede snickeri och musikkollektiv spelade för fulla hus:
– Det gick jättefint och det var proppfullt med folk, säger Anna. Bandet är integrerade i pjäsen med repliker och ljud och det väldigt roligt att jobba tillsammans med dem. Vi är öppna för att komma till alla offentliga rum framöver – med pjäsens underhållande koncept tror jag att den funkar bra utomhus också. Flyga hund är ett lustfyllt projekt och inget som jag måste göra. Jag tänker låta det växa fram och min önskan är att kunna skriva och göra teatern parallellt med varandra. Några har visat intresse för teatern och det ska bli jättespännande att se vad som händer i framtiden.
Flyga hund har ingen fysisk hemmascen men vill man veta mer kan man kika in på deras hemsida för information, kontakt och bokning.
Anna Ehring kom ut med boken Minoo och vinterskeppet (Bonnier Carlsen) i slutet av 2017.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!