Storytels internationella konkurrent Audible (Amazon) satsar nu allt mer på att köpa audiorättigheter, i vissa fall med miljonförskott, från bästsäljande författare som Michael Lewis vars senaste titel släpps exklusivt som Audible Original.
Även om Sverige ligger i framkant när det gäller ljudbokens genombrott så rör det på sig även i resten av världen. Audible, som ägs av Amazon sedan 2008, växer stadigt och har nu även börjat investera allt mer i eget innehåll.
Redan tidigare har flera förlag sålt sina audiorättigheter till Audible, på samma sätt som vi i Sverige haft renodlade ljudboksförlag. Men nu börjar Audible också kontakta författare direkt och när ljudboksmarknaden växer så ökar också efterfrågan på titlar som, även om de inte skrivs direkt för ljud, släpps först i audioformat.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
New York Times berättar om ett exempel, Michael Lewis den storsäljande (totalt över 10 miljoner sålda exemplar) författaren till The Big Short, Bluffpoker (Liar’s Poker) och Flash Boys: Uppror på Wall Street. 2015 kom filmversionen av The Big Short – med Brad Pitt och Christian Bale i två av rollerna – som gjorde stor succé på bio och vann en rad priser, bland annat en Oscar i kategorin Bästa manus efter förlaga.
När han får en idé till en bok brukar han testa den som ett långt reportage eller artikel på 10 000 ord i magasinet Vanity Fair, där han skrivit i nästan tio år. Men med sitt senaste projekt valde han en annan väg och sålde den till Audible, enligt NY Times. Inte bara det, han skrev ett flerårsavtal på fyra audioberättelser. Has anyone seen the President? släpps på Audible idag, 19 juni 2018, inläst av Lewis själv. På Amazon står dock fortfarande Simon & Schuster som förlag så de verkar vara med på ett hörn, kanske som utgivare av den riktiga boken ifall Lewis bestämmer sig för att lägga ett år på att utveckla berättelsen till en fullängdsbok.
På samma sätt som med Storytel Original så går det endast att köpa Michael Lewis nya ljudbok hos Audible, åtminstone under de första månaderna efter utgivning. Dessutom: den finns inte alls att läsa, bara lyssna.
Audible har 425 000 ljudbokstitlar i sin butik, där fokus fortfarande ligger på styckförsäljning genom ett medlemsskap där en bok i månaden ingår för 14,95 dollar per månad.
De senaste två åren har Audible släppt 77 originaltitlar men har enligt NY Times ytterligare 150 titlar under produktion. Men mycket tyder på att den utgivningen är på väg att ökas kraftigt. Både genom projekt som exempelvis att ge femton pjäsförfattare stipendier för att skriva direkt för Audible och genom uppvaktning av bästsäljande författare som erbjuds sexsiffriga förskott – och därmed konkurrerar med de stora förlagen.
En del i strategin för Audible där har varit att slå sig ihop med mindre förlag som fått ta hand om pappersboken och tillsammans kunnat vinna auktioner om titlar som annars ofta landat hos ett av de fem stora förlagshusen.
John Scalzi (ej utgiven i Sverige) är en av de författare som hoppat på Audible Original-tåget efter att ha konstaterat att hans roman Lock In (2014) sålde 22 500 ex inbundet, 24 000 ex som ebok och 41 000 ex som ljudbok.
– Du måste gå dit marknaden är, du kan inte bara ge dem samma gamla sak, säger han till NY Times.
De amerikanska förlagen ser ljudboken som det främsta tillväxtområdet just nu. Därför ökar alla sin utgivning av audiotitlar.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!