Förra året imponerade kompositörerna Per Samuelsson och Iréne Sahlin stort på Gourmand Awards jury med sin kokbok Krydda med musik. I år fick de förstapris för sin vidareutveckling av samma idé: en ljuddrink.
För andra året i rad tog kompositörerna Per Samuelsson och Iréne Sahlin hem segern, men i år i kategorin Drinks Education under Gourmand Awards i Yantai Kina. Vinsten var en vidareutveckling av förra årets koncept då deras kokbok Krydda med musik hyllades till skyarna. I år hade Iréne och Per konkretiserat sin bok och tagit fram en ljuddrink med namnet Cosmopolitan With a Sonic Twist – helt enkelt en drink vars smaker blivit tonsatta.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Vi tänker sällan på hur det låter vid en måltid utan fokuserar bara på det ser ut, säger Per. Hörseln är ett bortglömt sinne när vi äter.
Med hjälp av specialkomponerad musik är tanken att smakernas intensitet ska expandera. Ursprungligen fick Per och Iréne sin idé från den vetenskapliga världen: De fann massor av forskning inom neurovetenskap om hur musik påverkar vad människan upplever i en måltidssituation, samt hur denna kan förstärkas genom att varje smak får sin unika ton:
– När vi skrivit en bok om fenomenet ville vi visa och illustrera hur det kan låta och då landade vi i ljuddrinken, säger Irene. Vinsten i Gourmand Awards betyder jättemycket – den är ett kvitto på att det vi gör är viktigt och att vi är på rätt spår.
Det råder delade meningar om vem som uppfann drinken Cosmopolitan från början men klart är att den blev otroligt trendig tack vare tv-serien Sex and the City som kom i slutet på 90-talet. Per och Iréne har hittat tonerna till sin ljuddrink i både smaksammansättningen av Cosmopolitan och New York-miljön när de komponerat:
– Det är en klassisk drink och det finns en klassisk känsla över New York som stad, säger Per. Själva ljudformatet är inte som vanlig musik utan fungerar snarare som ett pågående skeende innehållande Soundscape från New York. När vi studerade receptet till drinken såg vi specifika musikaliska parametrar som lyfter fram de olika smakerna – precis sådana som man sett i forskningen.
För Per och Iréne innebär Gourmand Awards mycket mer än bara tävlingen. Att vistas där är en möjlighet för dem att möta människor och aktuella ämnen samtidigt som de får ta del av allt nytt som händer:
– Det är en väldigt innovativ stämning, säger Iréne och får medhåll av Per som säger:
– Måltidslitteraturbranschen är nyfiken på nya saker. Vi hoppas att vinsten ska göra det lättare att nå ut med ljuddrinken. Men, tillägger han, när vi åkte ner denna gång gjorde vi det utan förhoppningar på att vinna så vi blev helt tagna på sängen när våra namn ropades upp. Nu hoppas vi kunna skapa ett intresse för det här i Sverige och att Cosmopolitan With a Sonic Twist är ett nytt format att kunna sprida kunskap om mat kombinerat med musik på.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!