Nu kastar sig Boktugg ut i ytterligare en sociala medier-kanal: Instagram. Chefredaktören Sölve Dahlgren förklarar varför man tar detta steg och varför det dröjt så länge.
I veckan tog Boktugg lite i skymundan ett stort steg – vi startade ett Instagramkonto. Lyckligtvis hade ingen snott vårt fina namn så du hittar oss på instagram.com/boktugg
Aktuella erbjudanden
FÖRHANDSBOKA BOKREA: Deckare upp till 70% hos Adlibris
REA på biografier hos Bookhero
Förhandsboka BOKREA 2025 på Akademibokhandeln
Förhandsboka BOKREAN 2025 på Bokus – fynda tusentals reaböcker
När du handlar böcker via länkarna ovan stöttar du Boktugg med en liten kick-back. Tack.
Varför är ni så sent ute på Instagram?
– Vi trodde att det var en fluga, en hype. (skratt) Nej, skämt åsido så har det funnits med på att göra-listan i mer än ett år, men det har alltid kommit något annat emellan. Men nu var det dags.
Hur ska ni hinna med ytterligare en kanal att uppdatera?
– Ja, det är en utmaning för alla i bokbranschen att uppdatera Facebook, Twitter, hemsidor och Instagram. Men vi tänker att det ändå finns rätt mycket kul grejer som dyker upp som vi kan göra i bildform. Kanske bilder som tas i samband med intervjuer och event. Eller att man ser reklamkampanjer på stan.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
Premiärtweeten är en ganska suddig historia?
– Ja, det är vårt första försök till en #bookface, ett fenomen som vi skrivit om tidigare och som vi tänker kan bli en central del. Vi får ju in en del läsexemplar från förlagen så jag tror vi kan hitta på lite kreativa sådana bilder framöver.
Vad tycker du om Instagram som marknadsföringskanal för böcker?
– Jag tror att det i vissa målgrupper är lika effektivt som Facebook. Kanske framför allt för de författare och/eller förlag som jobbar med en tydlig målgrupp och än hellre visuella böcker.
Kommer Boktugg att skriva mer om Instagram framöver?
– Det är mycket troligt. I takt med att vi själva börjar utforska formatet så ser vi också fler exempel på duktiga författare, förlag, bokhandlare och bibliotek som jobbar med Instagram. Inte minst bokhandlare finns det flera exempel på. Vi skrev ju om hur antikvariat jobbar med Instagram som kanal.
Något att tillägga?
– Ja, gå nu direkt in och följ oss på Instagram så att vi får lite fler följare!