Marknadsföra böcker med native-annonsering – sponsrade artiklar

Är native-annonsering ett bra sätt att marknadsföra böcker och författare? Illustration: iStock

Native content lämpar sig väldigt väl för att marknadsföra böcker. Vilka kanaler du sedan ska använda för att publicera och sprida ditt material är lika viktigt som kvaliteten på innehållet.

Native content, native advertising, annonsmärkt redaktionellt innehåll eller sponsrade artiklar. Kärt barn har många namn. Beroende på vem du frågar så finns det också skillnader mellan dessa.

Native advertising är inte samma sak som content marketing. Det sistnämnda handlar om att skapa innehåll i egna kanaler, exempelvis på sin egen blogg eller hemsida för att sedan locka besökare till sajten via sociala medier och sökmotorer. De båda metoderna kan användas tillsammans och komplettera varandra för att nå ut till olika målgrupper.

Det grundläggande är i alla fall att skapa redaktionellt material som engagerar och ger användarna nytta. Till skillnad från traditionell marknadsföring och annonser handlar det inte om att skriva säljtexter som skriver läsaren på näsan med hur bra produkterna är.

En bra native-artikel har ett lika högt läsvärde som en helt vanlig redaktionell ej betald artikel. Den ger läsaren ny kunskap och information och underhållning. Om sedan läsaren tycker att innehållet i artikeln är bra så kommer det också att påverka dennes syn på både avsändaren och de produkter som nämns i artikeln.

I stort sett alla produkter går att marknadsföra med hjälp av content, hur smal målgruppen än kan framstå. Snarare är det så att nischade produkter lämpar sig ännu bättre eftersom artikelinnehållet då kan bli ännu nördigare.

Hur skiljer sig native advertising från vanlig annonsering? Vi lånar en definition från Joe Pulizzi:

  • Om du betalar för placering, är det annonsering.
  • Om du betalar för placering av värdefullt, relevant innehåll i ett format som liknar den andra sajten, är det native-annonsering.
  • Om du inte betalar för placeringen, så är innehållet inte annonsering.

Så jobbar Boktugg med native-annonsering

Boktugg har främst två format för native-annonsering som båda riktar in sig på att presentera intressanta författare och deras böcker:

Debutanter – är till för den som har debuterat. Vi har en generös tolkning som låter författaren debutera två gånger, som skönlitterär respektive fackboksförfattare.

Författare i fokus – är till för alla författare som redan har debuterat och kommer med sin andra eller sjuttonde bok. En sådan artikel kan fokusera på den nya boken, hela serien eller hela författarskapet.

Native-artiklar är inte journalistik

Det är värt att poängtera att native-artiklar är marknadsföring, reklam. Det är inte journalistik. Däremot är det annonsering i en form som härmar journalistik. En del tycker att det är fult och förstör trovärdigheten för den riktiga journalistiken.

Det är därför jag tycker det är viktigt att även native-artiklar håller sig till sanningen. Den ska inte leverera säljtexter och påståenden om att “det här är den bästa boken som skrivits” eller påstå att “ska du bara läsa en bok i år så är det den här boken”. Det gör nämligen läsaren misstänksam och i kombination med annonsmärkningen så ger det tvärtom ett sämre resultat. Ska det finnas beröm måste någon stå för det, exempelvis en recensent eller en expert. Finns det någon som rekommenderar en bok och vill stå bakom så är det helt okej att använda som citat.

En annan skillnad mellan native-artiklar och redaktionella artiklar är förstås att den intervjuade kan styra innehållet när det handlar om native. Men allra bäst blir det ändå när man låter skribenten få frihet att hitta en spännande och intressant vinkel. Här finns alltså ytterligare en skillnad: när det gäller innehållet i en native-artikel så har den intervjuade sista ordet, i en redaktionell artikel har journalist (eller redaktör) sista ordet.

Tyvärr finns det oseriösa aktörer som ringer upp företag och utger sig för att vara journalister som vill göra en intervju. De bokar tid, intervjuar och skriver en artikel. Någonstans på vägen, i värsta fall först när hela intervjun är färdigskriven och skickad för godkännande så avslöjar journalisten att hen egentligen är säljare och att den intervjuade behöver betala för att bli publicerad.

Så gör ingen seriös aktör som jobbar med native advertising. Det finns inget som heter betald journalistik. Det finns journalistik och det finns olika typer av annonsering, varav native-artiklar är en form.

Vem köper annonsplatsen – förlaget eller författaren?

Företag köper native-utrymme för att marknadsföra sina produkter. Alltså är det i normalfallet förlaget som tar beslut om ifall native-annonsering ska vara en del av marknadsföringsplanen tillsammans med traditionella annonser i tidningar, tv, radio, sociala medier, stortavlor på stan eller vad man nu kan tänka ut.

Om boken ges ut på eget förlag eller hybridförlag blir det alltså författaren själv som tar beslutet och investerar i native-artikeln. Men det kan också ske ifall förlaget tycker att de redan förbrukat marknadsbudgeten medan författaren gärna vill prova.

Vid native-annonsering ska det framgå vem som betalat för utrymmet och är “avsändare” för reklambudskapet.

Välskrivna sponsrade artiklar skapar affärer

En bra native-artikel har alltså ett värde för mottagaren som får ny kunskap och information. Till skillnad från reklamfilmer eller traditionella annonser så kan man gå på djupet och förmedla betydligt mycket mer fakta om, i det här fallet, en bok eller författare.

Det du vill uppnå är att läsarna av artikeln blir intresserade av dig som författare och/eller din bok. Även om det som sagt inte handlar om reklam- eller säljtext så finns det ändå en fördel med en native-artikel jämfört med vanliga redaktionella artiklar: du kan leda läsaren till ett köp.

Alla författare i fokus- och debutantartiklar på Boktugg avslutas med bild på omslag, text om boken och länk till ytterligare information om boken samt köplänkar till nätbokhandlare. Det innebär att den som blir intresserad av författaren eller boken snabbt kan klicka vidare och köpa den utan att behöva gå in och söka efter titeln.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Därför är native lika bra för skönlitteratur och fackböcker

Vilken typ av böcker funkar bäst för artiklar i form av native-annonsering? Jag vågar påstå att i stort sett alla böcker lämpar sig för denna typ av marknadsföring. Det finns alltid en spännande story bakom författare eller ämne.

Sedan ska artiklarna givetvis skrivas på olika sätt. En native-artikel för en fackbok exempelvis skulle kunna utgöras av ett utdrag eller en komprimerad variant av innehållet i boken. Du kan exempelvis sammanställa en tipslista med goda råd, baserade på boken. Det leder till att den som läser listan och gillar råden blir nyfiken på att fördjupa sig och läsa hela boken. Men det kan också leda till att någon annan kopierar och sprider tipsen – och samtidigt källan.

Vad gäller skönlitterära böcker handlar det mer om att lyfta fram författaren och dennes skrivande och väcka intresse för dennes böcker. Du ska inte övertyga alla om att de ska läsa din bok genom att ge dem falska förespeglingar, du ska locka rätt läsare att läsa boken och sedan rekommendera den till sina vänner.

Summering: native är här för att stanna

Native advertising är just nu det hetaste spåret för intäkter hos de flesta mediehus. Helt enkelt för att det kombinerar värde i form av innehåll för läsaren med värde i form av marknadsföring för företag och värde i form av intäkter för tidningar och nyhetssajter.

För Boktugg är det en form av innehåll som vi tror på. Däremot har vi konsekvent tackat nej till förfrågningar från olika aktörer som spelbolag och många andra aktörer som vill köpa plats för att publicera sina artiklar hos oss. Kortsiktigt skulle vi tjäna pengar på det, men långsiktigt tillför det inget värde eftersom innehållet inte är relevant.

Däremot att publicera sponsrade artiklar med porträtt av författare och information om nya spännande böcker, det tillför intäkter men även ett värde för oss och läsarna.

Vill du marknadsföra din bok med hjälp av native advertising och nå ut till Boktuggs läsare? Kontakta vår säljare John (john@boktugg.se) för mer information om aktuella priser och kampanjer. Du kan även läsa mer på boktugg.se/marknadspaketen

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.