Har Julbocken och Ugglan en framtid tillsammans?

Ugglan blir namnet och symbolen för sammanslagningen av JB-gruppen och Ugglan. Den går att göra spännande. Illustration: ricardoreitmeyer, iStock.

Namnet på den nya bokhandelskedjan är egentligen det minst viktiga. Den stora frågan är: Har de en framtid tillsammans och har de en chans mot alla andra?

Det var inte frågan om, utan när, de båda kvarvarande mellanstora kedjorna skulle slå sina påsar ihop. Utvecklingen på den svenska bokmarknaden tvingar fram stora investeringar i teknik och att bära den på allt för få butiker är omöjligt. JB och Ugglan går alltså samman.

När jag sitter och skriver denna krönika dyker det upp en låt i bakhuvudet. Petra Marklunds Händerna mot himlen. Det är något med textraderna som påminner om hur JB och Ugglan dansat runt och nu fattat ett beslut.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Tror du att du och jag, har en framtid tillsammans?
Tror du att du och jag kommer att leva länge än?

Blir det en lyckad sammanslagning? Förmodligen är den inte så dramatisk som när man slår ihop två helt olika företag eftersom det trots allt är kedjor med ett stort mått av självständighet. Vilket samtidigt är en risk för att vissa bokhandlare säger ”nej, jag vill vara oberoende på riktigt”.

Jag hoppar över refrängen som mest verkar passa in på Bokmässan i Göteborg och läser några rader som beskriver dilemmat. Bokhandlare mot nätbokhandlare. Ugglan vs Akademibokhandeln. Fysika vs digitala böcker.

Tror du att du och jag kommer att vinna det här racet?
Tror du att du och jag har en chans mot alla andra?
Jag önskar att jag kunde gå på någonting mer än bara känslan
Av att allt redan är försent

De senaste tre åren har jag ställt frågan till otaliga i branschen: Varför går inte JB och Ugglan ihop? Svaret var detsamma som i många div 5-klubbar i fotboll på små orter. Tradition och person. Har man konkurrerat i årtionden så är det svårt att se sig spela i samma lag. Det fanns en anledning till att vissa inte ville spela ihop.

Men de senaste 23 åren har bokbranschen förändrats i grunden. Det geografiska monopol som varje bokhandel i någon mån hade har krossats först av nätbokhandeln och nu i en andra våg av digitala streamingtjänster. I alltför många år låtsades bokhandlare som att det inte skulle hända eftersom folk trots allt ville bläddra i och känna på böckerna innan de köpte. Vilket vi alla vet inte var sant och det visste man egentligen redan 1995 eftersom bokklubbarna bevisat det många år tidigare.

1995 startade Adlibris och Bokus som knappast sågs som ett stort hot mot den fysiska bokhandeln. Nu är det 2018 och i sista stund måste nu nästan hundra små bokhandlare tillsammans hitta en väg framåt i en tid där butiksdöden spås accelerera.

Min egen erfarenhet av bokhandel inskränker sig till något hundratal besök där som författare på signeringar samt att jag var med och tog över konkursboet efter Hamrelius Bokhandel på Caroli i Malmö. Vi trodde att vi kunde vända utvecklingen och rädda bokhandeln. Men det visade sig att vi dels var okunniga om vissa detaljer i hur en bokhandels ekonomi ser ut, dels att köpcentrat befann sig i fritt fall med uppblåsta besökssiffror och allt för höga hyror i förhållande till hur många kunder som faktiskt befann sig där.

Men, min främsta fördel nu är att jag suttit på flera stolar: bokhandlare, förläggare och författare. Ja, dessutom har jag ju varit kund i många bokhandlar genom åren, men det har väl alla. Så – vad ska nya Ugglan göra? Förhoppningsvis har de redan tänkt på de fem punkter jag listar nedan.

1. Förhandla hyror

Jag skrev om pyramidspelet med kommersiella butikslokaler förra söndagen. Det här är en punkt där en stor kedja (nästan) alltid slår en liten lokal handlare. När fastighetsägare höjer hyror i hopp om att höja värderingen på sina hus så knäcker de handlare med låg marginal – som bokhandlare. Nya Ugglan kan bidra med både kunskapsutbyte mellan medlemmarna om vad som är en rimlig hyra och praktisk förhandlingshjälp med experter.

2. Modernt IT-stöd

Jag vet inte om det fortfarande idag finns bokhandlare som inte har samtliga exemplar av sina böcker registrerade i ett lagerhanteringssystem kopplat till kassan. Men Ugglan behöver hitta sätt att knyta samman alla kedjans butiker så att de kan samarbeta med lagersaldo online för kunder. Skicka böcker mellan sig. Kanske skapa ett decentraliserat centrallager. Bygga en lokal nationell kundklubb.

3. Ehandel – både fysisk och digital

Ingen fysisk butik överlever utan stöd av ehandel. Det är den krassa sanningen idag, i alla fall om man handlar med produkter som kan köpas hos hundratals andra återförsäljare. En liten bokhandel har sannolikt extremt få produkter som säljs exklusivt där. Det skulle möjligen vara en bok utgiven av den lokala hembygdsföreningen? Återigen finns här en fördel med kedjan som upphandlare. Sedan måste förmodligen Ugglan även titta på streaming. Akademibokhandeln har Bokus Play. Ska Ugglan samarbeta med BookBeat eller Nextory? Eller fokusera på att sälja download via egen nätbutik? Se till att skaffa sig del av den digitala bokförsäljningen på ett eller annat sätt.

4. Smartare centrala inköp

Inköpsdagar är väldigt 2000-tal. En fördel som förlagen såg med sammanslagningen var att de nu slipper presentera sina böcker två gånger, för både Ugglan och JB. Men det är också läge att fundera över hur centrala inköp egentligen ska fungera. Ur förlagsperspektiv känns det nuvarande systemet med inköp av böcker vid två-tre tillfällen under året som … förlegat. Går det att modernisera och effektivisera? Göra inköp varje månad? Kan man köpa in större antal titlar centralt – men låta butikerna välja själva ur detta utbud? Men ändå med färdigförhandlade villkor på varje titel.

5. Våga ifrågasätta traditioner

Bokbranschen i allmänhet och bokhandlare i synnerhet är rätt traditionsbundna. Inköp, rea, returrätt, julhandel. Bokrean i februari är ett stort jippo, men sällan lönsamt. Är det dags att göra det annorlunda? Returrätten är helig, men måste den vara religion? Skapar den inte en falsk trygghet och dolda kostnader? Om nya Ugglan tror att de ska kunna förhandla till sig större rabatter av förlagen genom sin nya storlek så tänker de fel. Men att förhandla bort returrätt eller hitta en modell där förlagen slipper få tillbaka osålda böcker skulle kunna åstadkomma det. Går det att skapa nya jippon under året som kan balansera upp året i förhållande till försäljningstopparna Bokrean och Julhandeln? Det är här det går att nyttja stordriftsfördelar. Skulle Ugglan gemensamt kunna hitta underleverantörer för att gå in och vinna biblioteksupphandlingar i vissa kommuner? Ta tillbaka försäljning som förlorats till BTJ, Bokus och Adlibris?

Och så slutligen, varför blev det Ugglan och inte JB?

Vad betyder JB i JB-gruppen? En given fråga. Jag läser på den snart avvecklade gruppens hemsida:
“Ursprunget till JB-gruppen startade som ett samarbete mellan några bokhandlare kring en gemensam julkatalog 1987. Omslaget på denna katalog pryddes av en julbock och 1988 bildades Sällskapet Julbocken, den ekonomiska förening som än idag äger JB-gruppen AB. Flera av de ursprungliga Julbocks-bokhandlarna är fortfarande medlemmar i föreningen.”

Så valet stod mellan Julbocken och Ugglan. Då var namnvalet lätt. Men det är nu resan börjar. En upptäcktsresa som kräver mod.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,