Finansmannen Jonathan De Montfort har startat det brittiska förlaget DML, där han vill förnya förlagsbranschen och hitta nya vägar från manus till färdig bok. Författarna får stöd, hjälp och lön under processen, mot ett kontrakt med få kryphål.
I Storbritannien har ett nytt förlag lanserat ett helt nytt sätt att arbeta med författarna man knyter till verksamheten. Här får författaren istället betalt per månad, med något som i realiteten kan ses som lön. Ersättningen ligger på runt 2 000 pund i månaden, vilket motsvarar cirka 20 000 kronor. Verken som tas fram i samarbete med förlaget De Montfort Litterature (DML) ska sedan marknadsföras och publiceras hos dem.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Man inför också en vinstdelning, där författaren får 50 procent av vinsten när alla kostnader har betalts. Under processen med att skriva ska författarna få hjälp och stöd av DML, via både kurser och utbildningar som ska stärka dem i författarrollen.
De genrer som man siktar in sig på är främst fiktion, med betoning på skönlitteratur, science fiction, thrillers och romance. Böckerna kommer ut som inbundna, pocket och e-böcker. Framöver ska det också komma ljudböcker.
Alltihop är i ett tidigt stadium, men man lovar redan nu att det kommer att finnas samarbete med de största aktörerna i världen, så som Amazon och Waterstones.
Nu är det förstås inte någon duvunge som ligger bakom DML. Jonathan De Montfort kommer från finanssektorn och har tidigare jobbat på bland annat Goldman Sachs. På meritlistan har han också titeln författare, vilket ledde honom till idén med DML.
Efter att ha haft, som han säger själv, stora problem med att skriva och få sin bok klar på ett vanligt förlag, vill han förnya branschen. Hans debut heter Turner. Under arbetet med den upplevde han alltså att det fanns ett klumpigt och svårförstått system bakom arbetet med förlaget. Han vill lyfta sitt nya DML genom att försöka adoptera lite av tänket från teknik- och bankbranschen, där man investerar i talang (i ett tidigt stadium).
Han vill också förnya branschen genom att skapa miljöer där författare kan leva upp och skriva sina mästerverk – där författare samtidigt utvecklas under resans gång.
– Det jag upptäckte som författare var att man måste skriva varje dag, man måste läsa varje dag och man måste redigera sina texter varje dag. Och när man får chansen att göra det över en sammanhållen tidsperiod så blir man bättre … Det var när jag satte av ett större sjok tid som jag lyckades komma framåt och kunde fokusera. Det är därför jag nu vill säga till mina författare: ”Bry dig inte om att du måste tjäna pengar på andra sätt, vi fixar det till dig och ordnar en lön under tiden. Bara fokusera på det du gör bäst.”
En del av det han reagerade på i bokbranschen var hur det ibland kändes som ett litterärt lotteri. Det han fäste sig vid var att allt skedde i en omvänd ordning, där författaren först satt hemma och skrev och sedan som en chansning skickade in det till olika förlag, utan att egentligen veta vad de var ute efter. Hade de samarbetat på vägen, så …
– Det jag vill lyfta med mig från teknik- och bankbranschen, säger De Montfort, är att vi ska ta råkraft och opolerade talanger och göra dem till guldklimpar. Vi ska träna upp dem.
Inledningsvis erbjuder man tio platser, som man hoppas ska kunna bli minst 100 med tiden. Och inte vem som helst blir antagen, så klart. Det blir rigorösa tester och ett hårt urval för att komma på fråga för en plats hos DML. I slutänden är De Montfort villig att investera ca 80 000 pund i varje projekt, inkluderat samtliga kostnader.
Alla är dock inte jublande glada. Till exempel säger Nicola Solomon, som är chef för brittiska författarföreningen Society of Authors, att författare ska tänka sig för innan de skriver på kontrakt av den här typen. Bland annat reagerar hon på att förlaget även får copyright på författarens idéer och inte bara deras färdiga verk, och att författarna inte får skriva för någon annan under två år efter avslutat samarbete med DML.
– Visst är vi glada över nya modeller för författare, särskilt om det kan innebära en lön för dem, men vi råder också dem att titta noga på vad som erbjuds. I det här fallet är det inte klockrent, tycker jag. Trots det finns här många fina tankar i arbetssättet och vi arbetar gärna vidare med DML för att ta fram ännu bättre villkor.
Intressant är förstås att dra en parallell till Storytels nya Writers Room, som Boktugg skrivit om tidigare, där man satt samman ett team författare som tillsammans med redaktionen ska skriva årets ljudkalender 2018. Ett nära samarbete mellan författare och uppdragsgivare, med andra ord, som säkert kommer att leda till flera liknande varianter.
Till den engelska modellen är det kanske långt, men det är en bra början. Vi följer utvecklingen med spänning.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!