Bokfabriken ökade omsättningen med 36 procent förra året till 19 Mkr och fortsätter växa i år med nyanställningar och satsning på egen ljudstudio.
– Det är glädjande att vi kan fortsätta att växa så snabbt med fortsatt lönsamhet. Vi tror definitivt att vi spränger 20-miljonersvallen 2018 och ambitionen är klättra så högt vi kan nå … och det blir högt, säger Lasse Brahme, vd på Bokfabriken, självsäkert.
Det senaste bokslutet för 2017 visar på nya fina siffror. Omsättningen ökade med 36 procent till över 19 Mkr med ett resultat (Ebitda) på 1,67 Mkr.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
I vintras flyttade förlaget till nya lokaler på Limhamn, vilket Boktugg berättat tidigare. I trevåningshuset som tidigare varit såväl tobaksaffär som arkitektkontor är Bokfabriken numera sju medarbetare.
Nya är Håkan Peterson, förläggande redaktör, Jakob Nilsson, presskontakt och kommunikatör, Anna Maria Erling, förläggande redaktör och litterär agent, och Amanda Backman, ljudboksansvarig.
De nya redaktörerna kommer från varsitt håll i branschen: Håkan Peterson har arbetat i drygt tio år som redaktör, närmast på Historiska Media och dess systerförlag Karavan Förlag; och Anna Maria Erling är i grunden journalist och har en bakgrund från Sydsvenskan, Sveriges Radio, SVT, TT och Populär Historia. Närmast var hon bland annat redaktör på Nationalencyklopedien och chefredaktör på tidningen Släkthistoria.
Att Bokfabriken satsar på en egen ljudboksansvarig är också intressant. Bokfabriken var ju tidigare sambo med Word Audio (där Lasse Brahme var medgrundare och delägare fram till augusti 2017) och startade som ett systerbolag där de båda bolagen hade ett tätt samarbete kring ljudböcker. Men nu väljer Bokfabriken att bygga en egen ljudstudio.
Också bland författarna märks flera spännande nytillskott.
– Vi har ökat bredden i vår utgivning och ser nu att fler och fler etablerade författare flyttar sina författarskap till Bokfabriken. Det tar vi som ett kvitto på att vi styr skutan rätt, säger Erik Johansson, förlagschef på Bokfabriken.
40 procent av försäljningen digital
Bland de senaste författarna som valt Bokfabriken finns bland andra Måns Zelmerlöw & Alexander Wiberg, Karin Brunk Holmqvist, Richard Hobert och Olle Lönnaeus.
En viss trend kan anas i att Bokfabriken satsar på böcker av ”kändisar”?
– Vi har alltid varit intresserade av den här typen av litteratur. Vi började med stora bion om Yngwie Malmsteen och så vidare, men sedan är det förstås så att ibland finns uppslagen annars inte, säger Lasse Brahme.
I dessa tider är det givetvis intressant att veta hur stor andel av bokförsäljningen som är digital. Enligt Lasse Brahme stod digitalt (eböcker men framför allt strömmade ljudböcker) för hela 40 procent under 2017.
De mest sålda böckerna under 2017 var (på papper): Karin Alfredsson Skrik tyst så inte grannarna hör och Olséni Hansen Ester Karlsson med K. På ljudbokssidan var det istället Gustafson & Kant Sändebudet och Mats Ahlstedt Öga för öga, tand för tand som toppade.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!