Sara Arvidsson belönas med Redaktörspriset 2018

Sara Arvidsson, redaktör på Albert Bonniers förlag, prisas för sin arbetsinsats. Foto: Caroline Andersson

Årets redaktörspris tilldelas Sara Arvidsson, förlagsredaktör på Albert Bonniers förlag. ”Hon är en nytänkande redaktör som vågar arbeta utanför de traditionella ramarna”, skriver juryn i sin motivering.

På Förlagsklubbens årsmöte den 17 maj tillkännagavs vinnaren av Redaktörspriset 2018: Sara Arvidsson från Albert Bonniers förlag.

– Det bästa med mitt jobb är att få förtroendet att släppas in i en annan persons kreativa process, berättar Sara för Boktugg. När man ser en författare eller en översättare få en idé efter att man har pekat på någonting, det finns inget bättre. Sedan är jag rätt nördig också, jag tycker på riktigt att det är så fruktansvärt kul med grammatik och hur språk fungerar.

Sara Arvidsson har arbetat på Albert Bonniers förlag sedan 2012. Dessförinnan drev hon bland annat ett förlag åt Sveriges Elevkårer, samt frilansade som korrekturläsare och språkgranskare för tidskrifter, reklambyråer och kulturinstitutioner.

Vad betyder det för dig att få det här priset?
– Det betyder väldigt mycket för mig, inte minst för att det är ett pris man får av sina kollegor, det är otroligt hedrande. Framförallt är jag glad över att det här priset överhuvudtaget delas ut och lyfter fram en yrkesgrupp som annars inte syns så mycket. Alla redaktörer jag känner är fantastiska och gör fantastiska saker hela dagarna, säger Sara.

Författare som Sara har arbetat med är bland andra Jonas Hassen Khemiri, som säger:

– Sara Arvidsson är en fantastisk redaktör. Lyhörd, observant, entusiastisk, tålmodig, med en sällsynt kombination av extrem textnördighetskompetens och ovärderlig grammatisk rytmkänsla. Jag är väldigt tacksam över att hon finns och ser fram emot att jobba med henne igen.

Juryns motivering: ”Med sin osedvanligt lyckade blandning av ordning, kreativitet och exakt öga för varje detalj, lotsar hon alla tänkbara projekt i hamn. Hon är en nytänkande redaktör som vågar arbeta utanför de traditionella ramarna. Med stor omsorg om såväl det ”låga” som ”höga” i språket kombinerar hon textfantastens kompetens med en osviklig känsla för grammatikens rytmer.”

I samband med Redaktörsprisets 25-årsjubileum gästades prisutdelningen av den första pristagaren, Eva-Maria Westberg, som fortfarande är aktiv frilansare.

Redaktörspriset instiftades 1994 för att främja och synliggöra redaktörens insatser. Priset delas ut av Förlagsklubben till en “förlagsredaktör som i sitt arbete har varit särskilt uppskattad både av författare och arbetskamrater” och är öppet för både frilansande och förlagsanställda redaktörer. Priset utgörs av ett stipendium från Stiftelsen Bokbranschens Understöds- och Utbildningsfond på 10 000 kronor (som ska användas till vidareutbildning eller studier) och ett diplom.

I år bestod juryn Bertil Wahlström, J.A. Lindblads Bokförlag samt representant för Understödsfonden; Elnaz Baghlanian, Atlas; Johanna Haegerström, Albert Bonniers Förlag; Esbjörn Knutsson, Akademibokhandeln, Sofia Brattselius Thunfors, Piratförlaget, Anders Bergman, Natur ochKultur, Anja Eriksson, Opal och Förlagsklubben samt Stefan Skog, Bokförlaget Nona.

Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.


Den allra första pristagaren, Eva-Maria Westberg (tilldelades Redaktörspriset 1994), och årets pristagare Sara Arvidsson på prisutdelningen 17 maj 2018. Foto: Åsa Ernflo
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.