Under 2018 kommer Spotify att lansera ljudböcker – om musik. Det är förlaget Bloomsbury som har ingått ett samarbete med streamingtjänsten kring bokserien 33 1/3.
Många undrade om det skulle hända. Kommer Spotify att ge sig in i kampen om boklyssnarna? Det har gjorts lite experiment av enskilda författare och förlag. Men skulle det komma en större satsning? Nu vet vi. Men det blir inte vilka ljudböcker som helst – när musiktjänsten under 2018 kommer att erbjuda sina prenumeranter streamade böcker, så blir det i en kategori som ligger nära deras egen. Nämligen musik.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Förlaget Bloomsburys bokserie 33 1/3 är korta böcker om musik där varje titel fokuserar på ett enda album. Serien är välkänd inom musikvärlden och består av fler än 130 titlar. Nu skriver Bookseller att Spotify som unik återförsäljare kommer att erbjuda titlar ur serien till sina lyssnare. Förlaget menar att samarbetet med Spotify är en naturlig koppling mellan böckerna och den musik som de handlar om, och kommer att bidra till att serien når ut till en ny, bredare lyssnarpublik.
– Det här är en spännande möjlighet för våra författare att nå en helt ny målgrupp. I femton år har vår bokserie producerat en fantastisk bredd av personlig, experimentell och nyskapande musikutgivning, säger Nigel Newton, CEO på Bloomsbury till Bookseller och tillägger att Spotify bara är ett av flera internationellt banbrytande företag som Bloomsbury har ingått samarbete med för att utveckla sin digitala satsning.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!
Under de kommande 12 månaderna kommer befintliga titlar ur serien att tillgängliggöras på Spotify, och därefter kommer nya titlar att släppas kontinuerligt under de kommande 10 åren. Den första titeln som Spotify börjar streama är George Grella’s Bitches Brew, som handlar om Miles Davis jazzalbum. Förlaget vill inte kommentera hur affärsmodellen eller ersättningen till författarna kommer att se ut.
Courtney Holt, vice vd och chef över Spotify Studios and Video, säger:
– Som musikfantast upptäckte jag serien 33 1/3 för många år sedan. När jag först började jobba på Spotify för att utveckla innehållet kring spoken word och audio, visst jag att [Bloomsbury] skulle vara en perfekt partner för Spotify. Vi ser fram emot att förmedla denna fantastiska serie till vår internationella musikälskande publik.