En introduktion till Shaun Tan – möt hans magiska värld på Dunkers i Helsingborg

Dunkers i Helsingborg har fått till en fantastisk utställning med Shaun Tan.

På Dunkers Kulturhus i Helsingborg kan du just nu ta del av flera av Shaun Tans originalverk och uppleva ALMA-pristagarens fascinerande bildkompositioner. Följ med Boktugg och möt en av världens mest spännande illustratörer.

En del illustratörer sätter djupare spår än andra och verkar svepa med sig priser över hela världen. Shaun Tan är en av dem och han har skrivit fler än 20 böcker och när man valde att filmatisera The Lost thing, så fick den en Oscar för bästa animerade kortfilm 2011. Ofta är han själv involverad i filmerna, på flera sätt.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Vem är Shaun Tan?
För oss svenskar blev han väl känd när han fick ALMA-priset (Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne) för några år sedan, men han är även översatt till en mängd andra språk (bland annat kinesiska och spanska). Man säger att han förnyar bilderboken och i motiveringen till priset som nämns ovan skriver man att han arbetar med minutiöst detaljerade bilder och att han symboliserar både vårt sökande såväl som vårt utanförskap.

Det talas ibland om att han inspirerats av vissa händelser i sin barndom när han skrivit sina böcker, och ett av verken som sägs ha rötter i hans tidiga år är Det röda trädet. Men även om han utgår ifrån punkter i sin egen barndom, så blir historierna något för alla åldrar, och magin ligger i att vi som läsare aldrig riktigt vet hur reglerna för berättelsen ser ut. Han arbetar i ett eget universum, så att säga, och lockar med sig betraktaren in i det mystiska och mänskliga.

Inledningsvis sysslade han med att teckna för mindre tidningar och kanske är det därför han tagit med sig så många stilar in i sitt arbete som vuxen konstnär – vi ser allt ifrån blyerts och tusch och trycktekniker när han experimenterar fram berättelserna.

När han tilldelades ALMA-priset betonade man också hur han lyckas skapa en spänning mellan två skeenden, nämligen bilden och texten, och hur det skapas ett utrymme mellan de två formerna som Shaun Tan lämnar åt läsaren att fylla i. Ingenting är säkert i världarna han skapar och det blir lite som att gå på tå, långsamt och försiktigt, när man läser hans berättelser.

Samtidigt nämns Shaun Tan ofta av andra illustratörer, och kallas illustratörernas illustratör. Ni vet, en av de där personerna som ofta ligger steget före och plöjer upp marken för alla de som kommer efter.

Vi träffar experten Agneta Edwards på plats
Nu kan du som befinner dig i närheten av Helsingborg ta del av hans spännande verk på Dunkers Kulturhus, där hela 44 originalverk finns på plats.

På utställningen träffar vi litteraturpedagogen och författaren Agneta Edwards. Hon satt i ALMA-juryn när Shaun Tan kom på tal och hon minns det mycket väl.

– Under min tid i ALMA-juryn intervjuade jag en svensk illustratör som heter Staffan Gnosspelius när han fick Elsa Beskow-planketten 2008, säger Agneta till Boktugg. Jag frågade honom om förebilder och vilka illustratörer som inspirerat honom. Då nämnde han Shaun Tan, som jag aldrig hade hört talas om, precis som de flesta andra här i Sverige. Senare fick jag en länk av Staffan och blev helt tagen av Shaun Tans bilder.

Samtidigt hade flera andra i juryn också fått syn på namnet Tan och sedan blev det som det blev. Han fick priset.

Han är en av Agnetas favoriter bland de ALMA-pristagare hon varit med och valt.

– Han är fantasy och science fiction i bilderboksformat, säger hon, och till en början kan man ibland få för sig att bilderna är lite överlastade. Men när man går under ytan ser man något helt annat. Man upptäcker mänskliga historier, som har en bräcklig individ i centrum. Som kontrast till de bombastiska bilderna. Och karaktärerna är alltid tecknade med stor kärlek och humanism.

Efter att ha gått igenom hans böcker så kan vi bara hålla med om att bilderna är dramatiska. Samtidigt berättas det om ensamhet och rädslor, som bubblar under ytan. Alltihop presenterat på ett helt nytt sätt i varje bok. Ett av de teman som följer med honom är annars förflyttning. Att resa från en plats till en annan, och att känna sig vilsen och övergiven.

Från utställningen på Dunkers i Helsingborg.

– Jag tycker nästan han påminner om en författare som samplar från en mängd källor, säger Agneta. Det är därför man måste ge bilderna tid. Om man gör det ser man de där historierna under ytan, och hur nära han rör sig sina karaktärer. Även om böckerna är mörka, så är de fyllda med humor och har alltid som ett ljus i slutet. Sedan finns det också ett stråk av magisk realism hos honom.

Fast att rekommendera någon ålder för böckerna vill Agneta inte göra. Det är olika för varje enskilt verk och varje barn har sin egen läsnivå och mognad.

– Shaun Tan bryter ny mark, säger Agneta Edwards. Och jag vill också säga att jag tycker att den här utställningen i Helsingborg fantastisk. Den har fångat honom på ett superbt sätt och alltihop är väldigt genomarbetat.

Den annorlunda stilen som berör
I intervjuer menar Shaun Tan själv att han fick ett genombrott för sitt arbetssätt i och med The Rabbits 1998, då han kämpade länge med att nå fram till texten av John Marsden. Till slut hittade han en ny idé, där han byggde en sidohistoria till den ursprungliga texten i bilderna, något som kunde reagera med Marsdens ursprungliga idé och inte bara återberätta skeendet. Ännu en dimension tillfördes och gav honom lite av det som blev hans gränslösa och komplexa stil.

Han vill nå fram till läsaren med alla sinnen och i en intervju som gjordes med honom påpekade man bland annat att det kändes som att snubbla in i någon annans dröm. I samma intervju med ALMA-priset, menar han att han kanske inte skriver uttalat för just barn, men att han vill skapa något som de kan förhålla sig till. Han säger:

– Det är en bra princip för vilket konstnärligt projekt som helst – om ett barn kan relatera till det då är man antagligen på rätt spår.

Fansen brukar annars framhålla hans The Arrival som hans största och mest intagande verk. Boken är helt grafisk (utan ord) och bygger på teman han hämtat ifrån sig själv och som han ofta återkommer till: Att vara annorlunda och ensam, att famla på främmande mark.

Han arbetade med verket i fem år och det lämnar ingen oberörd och den humanism som genomsyrar hela hans katalog får läsaren att reflektera kring sin egen roll i världen och vad andra tvingas genomlida när dramatiken blir verklig. När vi tvingas fly och överge vår trygghet.

Personligen kan jag bara säga att den här utställningen berörde mig på många plan. Man blir överväldigad av detaljrikedomen och de fantastiska illustrationerna. Ett löfte från mig blir att jag kommer att återvända hit minst en gång till under utställningen. Det borde du också göra.

Om utställningen
På utställningen Lost things, som nu alltså återfinns på Dunkers Kulturhus i Helsingborg, kan man se nu se flera av hans drömska och surrealistiska bildberättelser. Med finns exempel på allt från hans filosofiska till politiska bilder och det vi får se är hans originalillustrationer, som plockats från böcker och filmer. Utställningen pågår fram till 12 augusti 2018.

Läs mer här: https://dunkerskulturhus.se/utstallningar/shaun-tan-lost-things/

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Fler bilder

Conny Palmkvist

Conny Palmkvist

Conny Palmkvist är författare, spökskrivare och journalist. Han har skrivit åtta romaner och bland annat tilldelats Helsingborgs Dagblads kulturpris och Umeå novellpris.

conny@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.