Försäljningen av digitala böcker ökade med 16,6 procent 2017 i Danmark, enligt Danske Forlags årsstatistik, medan tryckta böcker föll 0,9 procent. Totalt ökade omsättningen 1,9 procent.
– Förlagen investerar i utvecklingen av digital litteratur och läromedel och därför är det positivt att se att den digitala marknaden också växer. Inte minst att den digitala tillväxten bara i begränsad skala sker på bekostnad av den tryckta boken och således att branschens omsättning under 2017 totalt gått framåt, säger Ulrik Hvilshøj vid Danske Forlag.
Det är den danska motsvarigheten till förläggareföreningen som rapporterat om medlemsförlagens och en del andra förlags försäljning under 2017. Statistiken omfattar runt 80 procent av den danska bokmarknaden, enligt rapportförfattarna.
Skönlitteratur (+5,6 %) och facklitteratur (+4,0 %) växte i Danmark, medan barn- och ungdomsböcker (- 3,2 %) samt läromedel (-0,5 %) tappade.
Den digitala försäljningen växer alltså, precis som i Sverige. Ökningen mellan 2016 och 2017 blev 16,6 procent. Nu utgör den digitala försäljningen 18,5 procent av förlagens totala omsättning. Den är dock ännu större inom kategorin skönlitteratur (20,4 %).
Det är främst ljudböcker och övrig digital försäljning (främst undervisningsportaler) som står för den digitala ökningen. Ljudböcker ökade med 33 procent och övrig digital försäljning med 14,3 procent. Även eböcker växte dock, +3,7 %.
Totalt omsatte de danska förlagen 1,7 miljarder DKK 2017.