Lotten Skeppstedt lämnar Bonniers för en ny roll som Head of Content på Storytel. De senaste åren har hon jobbat med att bygga upp egenutgivningsplattformen Type & Tell.
– Storytel är en oerhört spännande och snabbt växande aktör med verksamhet i stora delar av världen. Storytel driver på utvecklingen av en hel bokbransch och att få möjlighet att vara med på den resan känns fantastiskt kul, och förstås ärofyllt, säger Lotten Skepptstedt till Boktugg.
Lotten Skeppstedt tillträder alltså en helt ny roll som Head of Content på Storytel den 2 maj och hon ber att få återkomma med mer detaljer kring uppdraget när hon börjat.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Hon tar samtidigt steget från Bonnierkoncernen, där hon varit produktchef på Type & Tell, till det som numera är Storytelkoncernen som också innehåller Norstedts Förlagsgrupp. Där Bonniers fortfarande är storebror på förlagssidan men där Storytel är marknadsledande på streamingsidan.
– Jag kom till Bonnierförlagen för snart tio år sedan, som praktikant från Förlagsvetenskapen på Stockholms Universitet. Under mina första fem år var jag redaktör på Albert Bonniers förlag och Bokförlaget Forum. Det var fantastiskt lärorika år då jag fick projektleda och redigera böcker av alla dess slag: skön- och facklitterära, svenska och utländska, kommersiella och litterära titlar, säger Lotten Skeppstedt.
– De efterföljande fyra åren var jag drivande i uppstarten och utvecklingen av Bonniers första egna plattform för egenutgivning, Type & Tell. En fantastiskt tjänst som möjliggör för alla människor att skriva, framställa och distribuera sina egna böcker i fysiskt och digitalt format. Därtill har Type & Tell:s svenska blogg, vars innehåll ständigt lockar nya läsare med intresse för skrivprocess och bokutgivning, vuxit sig stark. Type & Tell lanserades för snart tre år sedan, vilket gör det till en förhållandevis ung tjänst som verkligen har framtiden för sig.
Exakt hur det går för Type & Tell ekonomiskt vet bara Bonniers. Däremot är det tydligt att marknaden för egenutgivning och hybridförlag kommer att fortsätta växa och utvecklas framöver.
Vilka erfarenheter av egenutgivning tar du med dig till Storytel?
– Jag tar med mig Type & Tell:s öppna sinne! Alla människor bär på berättelser och fler än vi anar är potentiella författare. Vi är många som gläds när bra böcker finner nya läsare. I samma anda borde vi glädjas åt att nya berättelser skrivs av åter nya egenutgivare, varav flera tillhör en generation som idag knappt ens läser men gärna lyssnar på böcker, säger Lotten Skeppstedt.
Vi ser en ny generation, menar hon, som under sin uppväxt har haft all information online och mediekonsumtionen har ägt rum på telefoner.
– Det är i den miljön som ny litteratur redan skapas och får spridning, och det är i större utsträckning upp till slutkonsumenten att avgöra vilka berättelser som faktiskt ”funkar”. Att det idag är möjligt för vem som helst att distribuera sina egna berättelser världen över, till en mycket låg kostnad, skapar en mångfald av litteratur på olika språk och i olika format.
Dessutom bekräftar årets statistikrapport från Barnboksinstitutet att mer än hälften av barnboksutgivningen i Sverige kommer från egenutgivare eller små förlag (som ger ut färre än 10 böcker per år).
– Det är med andra ord en utveckling av bokmarknaden som redan påverkar läsare i alla åldrar, säger Lotten.
Kommer du att jobba för att göra det lättare för egenutgivare att finnas på Storytel?
– Jag kommer jobba för att det innehåll som våra lyssnare och läsare vill ha, alla kategorier, finns på Storytel, säger Lotten Skeppstedt.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!