Dokusåpor brukar ses som lägsta formen av underhållning. Men ändå kan inte kultureliten låta bli att följa den nyaste som sänds i alla kanaler: De Aderton som skildrar maktkampen inom Svenska Akademien.
Redan i fredags var jag på väg att skriva en notis om de två första avhoppen från Svenska Akademien: Klas Östergren och Kjell Espmark. Men innan jag hunnit sätta mig och skriva den så hade ytterligare en ledamot hoppat av – Peter Englund.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Och därefter har det fortsatt. Med bråk, inte avhopp. Nu är det ju ingen nyhet att media gillar bråk och intriger och det är något som Svenska Akademien verkligen bjudit på de senaste dagarna. Det liksom bara fortsätter.
Om man hade plockat ihop citat ur intervjuer och skriftliga uttalanden som akademiledamöterna gjort och inte berättat varifrån citaten kommit så hade man varit helt övertygad om att de kommit från Big Brother-huset. Eller kanske Paradise Hotel är en mer passande beskrivning?
Idag gick nämligen Akademiens tidigare (1999-2009) ständige sekreterare Horace Engdahl ut i en debattartikel i Expressen där han kommenterade avhoppen med: ”Det handlar om en klick dåliga förlorare, som dessutom inte på allvar vill släppa taget om sina kära akademifåtöljer. Hela uppträdet är en fars.”
Sedan svingade han vidare mot sin efterträdare: ”När man mäter vidden av den splittring som nu är ett faktum i Akademien, kan man inte komma till någon annan slutsats än att Sara Danius är den av alla sekreterare sedan 1786 som har lyckats sämst med sin uppgift.”
Han menade nämligen att sekreterarens uppdrag är att hålla samman Akademien och medla mellan stridande läger. Tidigare har dessa strider främst handlat om vem som ska få Nobelpriset och dessa debatter och diskussioner har stannat inom Akademiens väggar. Eller i alla fall inom familjerna till ledamöterna. Eller i alla fall inom ledamöternas och familjernas vänkrets. Tydligen har det läckts en del namn på vinnare i förtid då och då.
Till skillnad från alla de dokusåpor där antingen deltagare, en jury eller tittarna får rösta ut deltagare i varje avsnitt så har ledamöterna suttit på livstid och inte kunnat avgå och det har krävts något utöver det vanliga för uteslutning.
Det har inneburit att ett flertal ledamöter inte deltar i verksamheten trots att de formellt har en stol. Här är en aktuell lista (med reservation för att den är inaktuell imorgon) där ledamöter som tagit time out är kursiverade:
1. Lotta Lotass (född 1964), författare och litteraturforskare, invald 2009, deltar inte sedan november 2015
2. Bo Ralph (född 1945), språkforskare, invald 1999
3. Sture Allén (född 1928), språkforskare, invald 1980, ständig sekreterare 1986–1999
4. Anders Olsson (född 1949), författare och litteraturforskare, invald 2008
5. Göran Malmqvist (född 1924), språk- och litteraturforskare, invald 1985
6. Tomas Riad (född 1959), språkforskare, invald 2011
7. Sara Danius (född 1962), litteraturforskare och författare, invald 2013, ständig sekreterare sedan 2015
8. Jesper Svenbro (född 1944), antikforskare och poet, invald 2006
9. Jayne Svenungsson (född 1973), teolog och religionsfilosof, invald 2017
10. Peter Englund (född 1957), historiker och författare, invald 2002, ständig sekreterare 2009–2015, deltar inte sedan 2018
11. Klas Östergren (född 1955), författare, invald 2014, deltar inte sedan 2018
12. Per Wästberg (född 1933), författare, invald 1997
13. Sara Stridsberg (född 1972), författare och dramatiker, invald 2016
14. Kristina Lugn (född 1948), poet och dramatiker, invald 2006
15. Kerstin Ekman (född 1933), författare, invald 1978, deltar inte sedan 1989
16. Kjell Espmark (född 1930), författare och litteraturforskare, invald 1981, deltar inte sedan 2018
17. Horace Engdahl (född 1948), författare och litteraturforskare, invald 1997, ständig sekreterare 1999–2009
18. Katarina Frostenson (född 1953), författare, invald 1992
Det är just kring det 18:e namnet som striden står denna gång. Hennes make har nämligen pekats ut som ”Kulturprofilen” och det har varit en officiell hemlighet i hela Litteratursverige att han inte kan hålla fingrarna i styr. I höstas briserade det dock med ett avslöjande i DN där arton (!) kvinnor vittnade om sexuella trakasserier och övergrepp.
Som om det inte vore nog har Svenska Akademien sponsrat klubben Forum (som drevs av Kulturprofilen och Frostenson) med 126 000 kr per år (2010-2017). Men det ekonomiska stödet avslutades den 23 november 2017 med detta uttalande av Sara Danius:
”Vid sitt sammanträde i kväll har Svenska Akademien enhälligt fattat beslut att med omedelbar verkan avbryta all kontakt och all vidare finansiering av all verksamhet som drivs av den person som i medierna går under beteckningen Kulturprofilen. Detta är vår första åtgärd och den motiveras av två ting. Å ena sidan Dagens Nyheters granskning, som vi välkomnar, å andra sidan då det under sammanträdet framkommit att ledamöter, ledamöters döttrar, ledamöters hustrur och personal vid Akademiens kansli utsatts för oönskad intimitet eller opassande behandling av vederbörande.”
Mot bakgrund av detta och det faktum att Kulturprofilen läckt information från Akademien (bland annat om Nobelprisvinnare) ville ett antal ledamöter utesluta Frostenson eller begränsa hennes roll. Åtta ledamöter röstade för att hon skulle få vara kvar på ön medan sex ledamöter röstade för att skicka hem henne. Tre ledamöter deltog inte, liksom Frostenson.
Det här är en soppa värdig en dokusåpa. Nu diskuteras att ändra Svenska Akademiens stadgar så att ledamöter ska kunna lämna sina stolar.
Kanske är det dags att förnya sig? Kanske låta folk söka till programmet De Aderton inför varje år? Och sedan kan ledamöterna rösta ut varandra under säsongen och den som sitter kvar på sista stolen utser sedan Nobelpristagaren på egen hand? Rena rama Flugornas herre.
Man kan skämta om den sandlådestrid som pågår. Men samtidigt så delar inte Svenska Akademien enbart ut Nobelpriset utan ett stort antal andra litterära priser och sköter ordlistorna SAOL, SO och SAOB. Mitt i detta kaos ska de exempelvis imorgon dela ut Svenska Akademiens nordiska pris 2018 till Agneta Pleijel. Prissumman är 400 000 kronor.
Nu hoppas jag att det inte händer något dramatiskt under återstoden av dagen. Men det är ju drama och konflikt som bygger en spännande berättelse. Oavsett om det är en dokusåpa eller litteratur.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!