Påsken är ingen högtid för nätbokhandeln bekräftar Adlibris vd Johan Kleberg. Desto bättre gick årets rea. Han berättar även om planerna för nästa butik och förhoppningar om sänkta f-priser på ljudböcker.
Branschsajten ehandel.se skrev nyligen om att påsken är en av de sämsta veckorna på hela året för ehandlare, vissa dagar ligger uppåt 27 procent under en normal dag vid denna tid på året. Det beror förmodligen på att folk dels prioriterar att handla mat i butik och dels faktiskt umgås med släkt och vänner och därför inte hinner med att handla på nätet i samma utsträckning som en vanlig vecka.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Även Boktugg har noterat att det under påskveckan eller till och med påskveckorna var färre besökare på sajten. För vår del med undantag för den 1 april då ett visst aprilskämt drog upp besökssiffrorna på om inte rekordnivå så i alla fall påskveckornas i särklass bästa.
Men vi är nyfikna på hur nätbokhandeln ser på påskveckan så vi bad Johan Kleberg, vd på Adlibris svara på några snabba frågor. Samtidigt passade vi på att kolla läget även på andra fronter – som den planerade butiken i Oslo och bokrean.
Hur ser det ut med försäljningen under påsk för nätbokhandeln, är den lika dålig som ehandlare i andra branscher säger?
– Det kan jag bekräfta. Tror det kan vara den sämsta helgen på hela året, till och med sämre än midsommarhelgen. Det blir ju heller inte bättre av att utgivningen är relativt svag så här års. Vi hade dock bra tillväxt på sällskapsspel som är en kategori som växer bra hos oss, säger Johan Kleberg.
Nu har ni kanske hunnit summera årets bokrea – hur gick den?
– Vi är nöjda med årets bokrea. Vi sålde för 15 procent mer jämfört med förra året. Normalt har förhandsbokningar varit avgörande för oss men nytt för oss i år var att vi sålde riktigt bra även första bokreadagen.
Ni hade leveransproblem vid jul och även en bit in på 2018, har ni fått ordning på det?
– Vi jobbar nu stenhårt med att förbättra vår logistik. Vi bygger ut, bygger om, omorganiserar och investerar rejält. Så trots att mycket arbete pågår har det blivit avsevärt bättre, men vi är inte nöjda. Planen är att under maj kraftigt förbättra våra leveranstider jämfört med tidigare.
Ni har öppnat en butik i Göteborg, hur har det gått där? Ni sa tidigare att ni var på gång i Oslo, hur har det gått?
– Göteborg har börjat enligt plan. Vi var på gång i Oslo och hade ett undertecknat kontrakt, men av lite olika skäl blev det inte av. Vi letar vidare efter lokaler där men prioriterar att hitta rätt lokal.
Och vad tror du om ljudböckernas framfart när nu även Bokus satsar på streaming?
– Vi har noterat att Bokus Plays prispunkt för ett abonnemang med en bok per månad som kostar 89 kr i praktiken innebär att branschen sänkt priset på ljudböcker styckvis till maximalt 89 kr. Vi kommer nu att prata med förlag om detta med avsikten att få ner f-priserna på digitala ljudböcker styckvis, säger Johan Kleberg.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!