De flesta av automaterna som folk kan trycka ut gratis noveller ur finns i Frankrike, men åtminstone en har funnit sin väg till USA. Succén har inte låtit vänta på sig.
När du stiger in på Francis Ford Coppolas café i San Francisco möter du en udda syn, som skulle kunna vara tagen ur en science fiction-film av det äldre slaget. Enligt Lithub är maskinen lika lång som svart och orange, med en upplyst skärm på toppen. Men vad är då denna märkliga tingest? En ny sorts kaffebryggare? En kakmakare?
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Nej, här har vi kanske varje författare och läsares drömscenario: en maskin som spottar ur sig små noveller, helt gratis, till den som är sugen på att läsa något. Du kan välja om de ska ta en, två eller fem minuter att avverka och du behöver inte ens handla något på café Zoetrope för att hämta en text. Det är bara att droppa in och ta del av en liten historia. Att uppföra sig så, som en snyltande icke-shoppande kund, skulle det så klart tittas snett på överallt annars, men inte här. Här uppmuntras de spontana besöken, som sker enbart på grund av berättelserna.
– Det gör ju att nya kunder hittar oss, så klart, säger föreståndaren Lydia Valledor, som menar att det är fantastiskt att litteraturen hjälper dem på traven. Jag brukar säga att de kanske kommer för en historia den där första gången, men när de ser stället och känner stämningen så kommer de nästan alltid tillbaka.
Själva maskinen, eller om vi ska kalla den en automat, är byggd av franska företaget Short Edition. Loïc Giraut, som arbetar där, säger bland annat att de alltid varit övertygade om novellens storhet som läsupplevelse. Idén fick de av en slump.
– En dag när upphovsmännen till den här automaten stod vid kaffemaskinen på jobbet så slogs de av tanken på att skapa samma sak, men med historier istället för kaffebönor … Litteratur borde finnas tillgänglig överallt och alltid.
Sagt och gjort byggde de en prototyp som de tog vidare. Snart hade de åtta automater klara. Och själva systemet bakom dem är lika enkelt som genialt. De kopplar upp via ett mobilt nätverk, som gör att företaget kan styra innehållet via en central server. Författarna de knyter till sig kommer från ett community online, som också är skapat av Short Edition. De har fler än 100 000 historier och 9 000 författare, så det finns gott om material att sovra i när de ska ta fram texter till automaterna. Vem som helst kan anmäla sig till short-edition.com.
Spännande för ägarna är också den feedback de får tillbaka av de som läser novellerna. Inkorgen fylls av positiva utrop och igenkänning.
– Ofta hör vi att folk känner igen sig i historierna och att det nästan verkar som om texten varit skapad just för dem, säger Giraut vid Short Edition. Och det var precis det vi ville när vi drog igång systemet: att skapa något som känns.
Numera finns det 150 automater över hela världen, de flesta i Frankrike. Men man har planer på att expandera till hela världen och då kanske också börja översätta till andra språk.
Och på Francis Ford Coppolas café i USA fortsätter under tiden den första automaten på amerikansk mark att spotta ur sig små godbitar för den lässugne. Den älskas av både ägare och kunder, och kanske passar den extra bra in där. Ägarna har redan från början försökt uppmuntra sina kunder att koppla ner under besöket och undvika telefoner och surfplattor.
– När besökare frågar om vi har wifi till barnen, så pekar jag bara på automaten, säger Lydia Valledor. Och sedan säger jag: Nej, men vi har alltid en historia på lager – vill ni läsa något?
Kommer vi att se något liknande i Sverige framöver? Vi kan alltid hoppas. Att återuppfinna vägarna som litteraturen färdas på är ibland nödvändigt. Och särskilt det här, med en analog text som mystiskt trycks ut framför nästan på oss, kan säkert lyfta vardagen för alla oss som älskar historier och litteraturens värld.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!