Blandat intryck av Barnboksmässan i Bologna 2018

AnnaKaisa Danielsson, Alfabeta. Foto: privat

Representanter från de svenska förlagen fick olika intryck av årets Barnboksmässa i Bologna. De nya lokalerna satte dock en guldkant på upplevelsen. 

Efter vad många upplevde som ett mellanår 2017, tog Barnboksmässan i Bologna ny fart och slog enligt Publishers Weekly besöksrekord 2018. 1 390 utställare (8,6 procent fler än 2017), och 27 642 besökare (3 procent fler än 2017) deltog under mässdagarna den 26 till 29 mars. På plats fanns i vanlig ordning också representanter från flera svenska förlag. Bland de som Boktugg pratar med finns en lite varierande upplevelse av mässan. Mikael Gauffin, marknadschef inom Teens-segmentet på Egmont tyckte att Bologna i år sjöd av innovation och redaktionell kraft vilket han menar är ett tecken på att barnboksmarknaden är vital, kraftfull och befinner sig i digital transformation.

Mikael Gauffin, Egmont
Foto: Privat

– De större trenderna var att jobba mer med taktila komplement, STEM och verkligen utforska möjligheten med de formuttryck print kan tillhandahålla, säger han. Vi noterade också ett fokus på specialisering likväl som bredd bland de utställare som var på plats. Genomgående finns en tydlig framtidstro på print och läsande som grund, men där man delvis anpassar och justerar formaten så de passar en generation som växer upp i en omgivning där visuella och taktila stimuli tar en större plats.

Från Opal åkte bland andra marknadschef Melina Nordstrand till Bologna. Hon och hennes kollegor från förlaget tyckte att mässan fortfarande befann sig i ett mellanläge i brist på saker som stack ut, men för Opal var det ändå en bra mässa eftersom de hade en mängd titlar som skapade intresse.

– Vi hade flera starka titlar som drog folk till montern, till exempel Lena Arros och Sara Gimbergssons nya bilderbok som är med i New Swedish books och en ny stor titel av Sven Nordqvist. Men också en ny författare och illustratör, Monica Vaicenavičienė, som valdes ut till illustrationsutställningen på mässan. Det märktes att denna exponering nådde många eftersom vi konstant hade folk som stod och bläddrade i hennes dummy av Vad är en flod som släpps våren 2019 i Sverige. Jag är säker på att vi inom kort har sålt Vad är en flod till flertalet länder, vi har redan fått flera bud. En annan sak som präglade årets mässa var att de svenska förlagen befann sig i en ny större och ljusare hall. Det gjorde mycket för flödet av folk till de svenska montrarna.

Om det var nyhetens behag av att ha fått nya lokaler eller det var tack vare något annat vågar AnnaKaisa Danielsson, rättighetsmanager på Alfabeta inte svära på. Men det samlade intrycket för staben från Alfabeta var snäppet vassare än förra året:

– För mig kändes det fräschare, säger AnnaKaisa. Sedan vet inte jag om det finns en generell tanke om att förlagen inte ska stå själva i individuella montrar framöver, men i år hade norrmännen en egen samlingsmonter de inte haft tidigare. Får man bara till ett bra upplägg är det något vi på Alfabeta absolut skulle kunna tänka oss att göra: det är en ekonomisk fråga plus att man gemensamt syns på ett annat sätt. Men det beror ju på vad andra förlag känner inför att göra så också.

AnnaKaisa noterade också att de senaste årens uppmärksammande av svenska illustratörer håller i sig:

– Vi har sett ett intresse som växer sig bredare och bredare vilket är väldigt bra, säger hon.

AnnaKaisas kollega Lotta Lyssarides, barn- och ungdomsboksförläggare på Alfabeta, träffade på årets mässa flera utländska förlagsrepresentanter som talade om svårigheten att sälja young adult-litteratur. Hon betonar vikten av mässan som knutpunkt för förlagen där man kan nätverka men också diskutera samtida influenser:

– För mig är det viktigaste på mässan att träffa alla kontakter, säger hon. Manus och nya utländska böcker på gång får vi även löpande under året. Det är kanske också skälet till att mässorna uppfattas som lugnare nuförtiden än tidigare år.

Ada Wester, förläggare och Linda Widman, som arbetar med utländska rättigheter var Lilla Piratförlagets representanter på plats. Deras intryck av mässan var en positiv stämning med glada människor:

Linda Widman, Ada Wester och Kitty Crowther på årets Bolognamässa.

– I och med ombyggnaden av vår ordinarie mässhall sprang många lätt lite vilse, men kanske bidrog det nya också till just en extra glad stämning, säger Linda. För Lilla Piratförlaget kändes det som en lyckad mässa med bra möten som med all säkerhet kommer leda till spännande försäljningar. Ett manus som alla ville läsa var Frallan är bäst! av Sara Ohlsson och Lisen Adbåge. Vi ordnade också ett mycket lyckat mingel för Kitty Crowthers Sagor om natten, där de flesta av bokens 13 utländska förläggare medverkade. Däremot upplevde vi inte att det fanns någon riktig stor internationell snackis, inget stort som såldes på mässan. Det hade ju varit några budgivningar i Sverige innan mässan, vilket kan påverka.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,