Den digitala andelen av bokförsäljningen fortsätter öka. Första kvartalet 2018 utgjorde den 29,3 % för Bonnierförlagen och en del författarskap har uppemot 80 % digitala intäkter.
Det var i helgen som Håkan Rudels, vd Bonnierförlagen, i en tweet avslöjade den nya digitala milstolpen: ”Tre månader in i 2018 kan vi konstatera att 70,7 % av Bonnierförlagens omsättning utgörs av fysiska böcker medan 29,3 % kommer från digitala. Att jämföra med 76,3 % respektive 23,7 % samma tid 2017.”
Vi bad Håkan Rudels komplettera bilden av utvecklingen. Tydligt är att trenden från förra året fortsätter när det gäller tillväxtområden, när man jämför nedladdning och streaming respektive audio vs eböcker:
– Det är fortfarande streamingtjänsterna och ljudböcker som ökar mest, säger Håkan Rudels.
Det har nu nått en nivå där pappersupplagorna faktiskt blir lägre på vissa titlar. Men samtidigt konstaterar Rudels att försäljningen totalt ökade även för pappersböcker, trots den digitala ökningen.
– Det är klart att vissa författarskap fungerar bättre digitalt än andra och därmed får en större digital andel av sin försäljning än snittet. Det finns vissa författarskap som idag har 75-80 procent av sin försäljning digitalt. Men det finns också författarskap som ökat totalt sett – print och digitalt – tack vare den digitala ökningen, säger Håkan Rudels.
Bonnier Books har förlagsverksamhet i ett flertal länder och man blir förstås nyfiken på om utvecklingen kommit ännu längre i exempelvis UK och USA?
– Bonnierförlagen och Sverige har den högsta andelen digitalt inom Bonnier Books, säger Håkan Rudels.