Brittiska BIC har stora problem med förlag som missbrukar metadata-fälten. Allt oftare dyker reklambudskap upp i titel och undertitel. För svenska kollegorna Bokinfo är problemet mindre.
Det är Publishing Perspectives som uppmärksammar problemet med förlag som försöker smyga in marknadsföring i databasen, på platser där säljtexter inte ska finnas. Förlag och andra leverantörer av metadata använder fälten för undertitel och i vissa fall även titel för att lägga in marknadsföringstexter genom fraser som “Sunday Times Best Seller” eller “The best thriller writer alive”.
Varför är då metadata viktigt? Jo, denna information används sedan av återförsäljare (både nätbokhandlare och fysiska bokhandlare) samt bibliotek som söker information om böcker.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Titelfältet ska vara rent och endast ange bokens titel, detsamma gäller undertitel. På den brittiska marknaden är det organisationen BIC (Book Industry Communication) som vaktar bokdatabasen.
– Den värdefulla marknadsföringstexten ska inkluderas i separata textfält avsedda för marknadsföring och alla mottagare av metadata, inklusive distributörer och återförsäljare, bör använda dessa fält på rätt sätt, skriver Karina Luke, direktör på BIC till Publishing Perspectives.
– Det har skett en signifikant ökning av detta (missbruk av undertitel- och titelfält) under de senaste tolv månaderna, trots ständig feedback från BIC-medlemmar runtom i bokbranschen. Det här skapar omfattande och tidskrävande arbete för att rätta till detta på olika ställen i leverantörskedjan.
BIC och dess medlemmar uppmanar nu alla förlag och andra att omedelbart sluta missbruka titelfälten i databasen.
Den omedelbara frågan blir då: Hur ser det ut i Sverige? På Boktugg har vi inte lagt märke till att det skulle ske någon omfattande spridning av reklamtexter i titelfälten på Bokinfo.
– Det stämmer nog att ni inte har sett det. Det beror på att vi vid behov korrigerar titeln så att den motsvarar det som står på titelbladet i boken, vilket är korrekt standard, säger Christer Perslöv på Bokinfo.
– Vi har inte märkt av just det att förlagen önskar lägga till säljande texter i titelfältet, inte ännu i alla fall. Däremot kan det hända att de hör av sig och vill ha med annan information, till exempel bandtyp eller serie, i titelfältet. Vi försöker dock som Christer säger hålla oss till standarden när det gäller hur en titel definieras, så allt övrigt, utom det som står tryckt på titelbladet, ska enbart finnas i de fält som är avsedda för just den informationen, säger hans kollega Maria Börman.
När nätbokhandeln ökar blir också informationen om böckerna viktigare, att de är korrekt kategoriserade i ämne men också att titlar och författarnamn verkligen är korrekt stavade. Ett felstavat namn kan innebära att en titel inte dyker upp när någon söker på författarens namn.
Dessutom – många förlag använder slentrianmässigt baksidestexten och klistrar in denna i fältet för saga på Bokinfo istället för att ta tillfället i akt att skriva en riktigt bra presentations- och säljtext anpassad för dem som läser om boken på en skärm.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Tips från Bokinfo:
- Var sak på sin plats – det som inte används av återförsäljarna nu kan komma att användas framöver och då är det viktigt att informationen finns i rätt fält.
- Använd katalogtexten på ett effektivt sätt. Beskriv innehållet med bra sökord så att återförsäljarna ser vad boken handlar om.
- Titeln är det som står tryckt på titelbladet. Det är bra med undertitlar som förtydligar men se då till att de också trycks på titelbladet.
- Utnyttja möjligheten att lägga upp extramaterial: länkar till läsprov, mera information om författaren, etc.