I Japan sålde tecknade serier bättre i digitalt format än i tryckt under 2017 och giganten Marvel lanserar en digital tjänst för att skapa fanfiction där läsarna kan göra sina egna serier.
Idag skriver vi om ett par trender inom serievärlden – en del av bokbranschen som vi inte brukar rapportera särskilt mycket om – från två av världens största serieländer: USA och Japan.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Först ut: hur mår den digitala utgivningen av serier? Bra, åtminstone om man tittar på Japan. Där steg försäljningen av digitala serier förra året för första gången någonsin över serier i tryckt form, skriver den asiatiska nyhetssajten NHK World.
Försäljningen av tryckta serier i Japan ska ha minskat med mer än 14 procent under 2017 sedan året dessförinnan, för att landa på 1,56 miljarder dollar. En möjlig anledning anses vara att flera bästsäljande serier har tagit slut utan att ha blivit ersatta av andra, men man kan också tänka sig att det helt enkelt beror på att allt fler väljer att läsa digitalt. Försäljningen av digitala serier ökade nämligen med mer än 17 procent, till 1,6 miljarder dollar. En trend som är här för att stanna?
I USA gick seriejätten Marvel (som ger ut bland annat Spider-Man, Transformers, Daredevil, Fantastic Four och Wolverine) redan i december 2017 ut med nyheten att de lanserar en tjänst där fans kan skapa sina egna serier. Marvel: Create Your Own är ännu inte igång, men enligt goodereader.com ska man både i en app och online kunna skapa egna serier med Marvels hjältar, berättelser som sedan kan delas med andra i och utanför communityt.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
Att en utgivare uppmuntrar fanfiction, så till den grad att de tillhandahåller en plattform för det och lånar ut sina karaktärer, är något nytt. Att fans gillar att skapa sina egna berättelser baserade på böcker, filmer och serier är dock inga nyheter – senast i januari 2018 skrev vi om att fanfiction växer lavinartat på skrivarcommunityt Wattpad.