Storytel fortsätter växa både i Sverige och utomlands. Under 2018 ska tjänsten lanseras i sex nya länder och streamingintäkterna passera en miljard kronor.
På måndagen släppte Storytel sin kvartalsrapport för fjärde kvartalet 2017 och samtidigt även bokslutskommuniké för helåret 2017. Eftersom bolaget även släpper prognoser flitigt innehöll den inte särskilt många överraskningar.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
En del konstaterar att Storytel för hela koncernen redovisar en förlust på 72 Mkr samtidigt som omsättningen ökade med 57 procent. Den största delen av denna förlust (55,7 Mkr) består av avskrivningar på goodwill och andra övervärden som identifierats i samband med de förvärv som genomförts, exempelvis Norstedts, Mofibo och People’s Press.
Faktum är att det fjärde kvartalet gav en liten vinst (före avskrivningar) på 1,5 Mkr, mycket tack vare segmentet Print Publishing med framför allt Norstedts Förlagsgrupp som även redovisade ett bra rörelseresultat för helåret 2017.
Nu är investerare förmodligen främst intresserade av hur det går med Storytels tillväxt. På hemmamarknaden, som fortfarande är den största, har tillväxten avstannat då fjärde kvartalet “bara” gav 10 400 nya abonnenter och prognosen för första kvartalet 2018 ligger strax under detta.
Men helåret 2017 växte Storytel faktiskt på den svenska marknaden med drygt 60 000 abonnenter och prognosen är att de ska lyckas växa med lika många till under 2018. Det skulle i så fall innebära en tillväxt på 20 procent vilket får ses som bra på en mogen marknad där konkurrensen dessutom hårdnar med Bokus lansering av sin streamingtjänst.
Målet: 800 000 kunder och över miljarden i streamingintäkter
Den stora tillväxten väntas dock utomlands där man redan första kvartalet räknar med att addera 28 300 nya kunder på de tio befintliga marknaderna. Under 2018 är planen att lansera på sex nya marknader (varav en redan är klar med lanseringen av Storytel på Island). I slutet av 2018 hoppas Storytel alltså vara etablerade på femton marknader och ha en sammanlagd kundstock på 800 000 abonnenter (jämfört med 533 400 abonnenter 31 december 2017).
Samtidigt ska intäkterna från streaming växa med 40 procent under 2018 vilket skulle innebära att Storytel passerar en miljard i streamingintäkter.
Koncernen Storytel omsätter dock redan över miljarden när förlagsverksamheten adderas – totalt 1170,9 Mkr (743,9 Mkr) blev nettoomsättningen för 2017. Vid årsskiftet hade koncernen 251 Mkr i likvida medel, vilket visar att nyemissionen på drygt 200 Mkr i september var behövlig.
I samband med bokslutskommunikén meddelade Storytel också att de kommer att satsa hårdare på marknadsföring på de nya marknaderna.
– Vi har tidigare gjort mer försiktiga lanseringar i nya länder, men har för 2018 valt en mer aggressiv strategi för kundrekryteringen på våra nya marknader. Detta då vi nu har tillräckligt med data och förståelse för hur vi ska skala vår verksamhet med låg eller begränsad risk, skriver Jonas Tellander, vd Storytel, i bokslutet.
I en videointervju berättade han exempelvis att Storytel just nu satsar kraftfullt både i Ryssland och Spanien. Idag producerar Storytel ljudböcker på 15 olika språk och 60 procent av det som konsumeras i tjänsten är backlist, definierat som mer än ett år gamla utgivningar. Det i sin tur visar värdet på den katalog av ljudböcker som Storytel just nu bygger upp runtom i världen.
– Vårt mål är tydligt, att bli världens ledande varumärke för storytelling. Vägen dit är att genom innovativa arbetssätt skapa värde för såväl kunderna som för Storytel och dess aktieägare. Jag har med det här VD-ordet försökt synliggöra den lönsamma affär vi har byggt upp på vår hemmamarknad Sverige med en stabil förlagsverksamhet och en streamingtjänst som tack vare vårt starka varumärke och attraktiva kunderbjudande fortsätter växa trots hård konkurrens. Det visar på att vi gör saker rätt. De positiva kassaflöden vi genererar i Sverige återinvesterar vi i innehåll och marknadsföring, vilket gynnar förlagen, författarna, kunderna och våra aktieägare, skriver Jonas Tellander.
Storytel räknar själva med att de har 84 procent av den svenska marknaden (baserat på statistiken över bokförsäljningen i Sverige 2017) för streaming. Under 2018 hårdnar alltså konkurrensen här hemma. När man tittar på de utländska marknaderna så räknar bolaget sig som marknadsledande även i Danmark, Norge och Holland samt tvåa i Polen och Finland. De övriga marknaderna är fortfarande omogna när det gäller ljudböcker via streaming.
Frågan är vilka länder som står näst på tur från den lista på 30 länder där Storytel planerar för lansering av streamingtjänsten.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!