Rookie 1A – Denise Rudberg: ”Det blev fan exakt så härligt som jag hade tänkt mig”

Författaren Denise Rudberg. Foto: Christopher Hunt.

Denise Rudberg är idag en storsäljande deckarförfattare som även har skrivit flera populära ungdomsböcker. Men när hon debuterade för snart 20 år sedan skrev hon chick-lit. Följ med på hennes resa från okänd dramatikstudent i New York till etablerad författare med 25 böcker i bagaget.

För ungefär 20 år sedan började Denise Rudbergs debutroman ta form. Två år senare skulle Väninnan komma ut på Fischer förlag.

– Jag påbörjade min debutroman 1997 och slutförde den under 1998, berättar Denise. Under de här åren bodde jag i New York, så enligt klyschornas alla regler satt jag på en parkbänk i Central Park och skrev med penna och papper.

Från början var det tänkt att bli ett kortfilmsmanus eftersom Denise parallellt pluggade Dramatic Writing på New York University. Men det fann sig så att det istället blev en roman, och när manuset var klart skickade hon in det till totalt fem svenska förlag.

– Ett av dem antog mitt manus efter bara tre veckor och på den vägen är det. Men jag hade gjort noggrann research innan jag skickade iväg manuset, förhört mig om hur de olika förlagen arbetade och var jag gissningsvis skulle ha bäst chans att bli utgiven.

Boken Väninnan utspelar sig i Stockholms överklassmiljö och handlar om den unga kvinnan Kristin som befinner sig i ett destruktivt äktenskap. Denise minns väl hur hon blev något av en vattendelare bland recensenterna när hon debuterade – hon fick både en hel del fina hyllningar men också “en massa skit”.

Författaren Denise Rudberg. Foto: Christopher Hunt.

– Jag fick höra allt från “En nutida Jane Austen” till “En mardröm för feminister”. Det sistnämnda bet sig kvar ordentligt eftersom jag kände mig så brutalt missförstådd, säger Denise.

Hon berättar också att det fortfarande är “en sten i skon” att hon aldrig blev invald i Författarförbundet när hon skickade in sina två första böcker (som då tillsammans hade sålt närmare 150 000 exemplar) utan fick avslag eftersom hennes litteratur ansågs vara undermålig.

– Ganska märkligt hanterande av ett förbund som i likhet med ett fackförbund ska vara behjälpliga i förhandlingar och dylikt. Men så här i efterhand och med 25 utgivna böcker i bagaget så kan jag väl se att det var de som gjorde en rätt klantig bedömning. Men jag är inte bitter. Eller jo, faktiskt, jag är skitbitter!

Minns du hur du föreställde dig livet som författare? Hur stämmer det överens med verkligheten?

– Jag kan behöva få ett kok stryk för det jag kommer säga nu, men det blev fan exakt så härligt som jag hade tänkt mig. Jag är en ensamvarg som trivs med mitt eget sällskap och har inget större behov av umgänge på arbetstid. Jag älskar att kunna sätta min egen agenda och anpassa arbetsbördan efter den nuvarande förmågan, säger Denise och fortsätter:

– Visst har det periodvis varit fruktansvärt tungt att ratta den ekonomiska bördan själv som ensamstående tvåbarnsmamma, men fördelen i min situation är just den att jag faktiskt när det har varit trängda lägen, har kunnat öka arbetsbördan och helt sonika dra in fler jobb. Inte alla av den högsta prestigen, men jag har fasen klarat biffen. Älskar det.

När började du kunna leva på ditt skrivande? Hade du det som ambition?

– Jag har alltid haft som ambition att kunna leva på mitt skrivande och kunde göra det efter ungefär sex år, men då inte enbart på att skriva böcker utan jag fick peta in krönikor och andra texter för att dryga ut kassan. Vilket också är oerhört viktigt för att få mycket text i kroppen. Alla författare behöver skriva olika saker för att utvecklas.

Förlag, offentlighet och inspiration

Än så länge har Denise Rudberg aldrig blivit refuserad.

– Men det har säkert varit väldigt nära, säger hon. Jag har inte alltid varit alltigenom älskad av mina olika förlag. Ibland har förläggare bytt jobb och plötsligt står man med en ny person som fått en på sitt bord, det är inte givet att sådant funkar.

Denise berättar att hon idag har den stora förmånen och glädjen att ha ett förlag som hon fungerar väldigt bra tillsammans med. Men så har det inte alltid varit, hon har till exempel arbetat med förläggare som hon tyckt väldigt mycket om och fungerat bra tillsammans med inom alla områden förutom då det kom till texthantering.

– När det kommer till min text blir jag någon annan än “företagaren Denise Rudberg”, jag blir liten, ängslig, hudlös och väldigt, väldigt skör. Då går det inte att köra samma jargong som under till exempel ett marknadsmöte, för då låser jag mig helt och skrivflödet stryps. Det gäller att ha en förläggare som orkar med dessa rätt olika sidor av arbetet med mig. Och som har erfarenheten att känna av vad som behövs göras i de olika situationerna.

Idag är Denise en välkänd deckarförfattare och kulturpersonlighet. Hon har synts i tv, dels som programledare för litteraturprogrammet Läckberg & Rudberg som hon ledde 2007–2008 tillsammans med Camilla Läckberg, men också i Let’s dance 2011, i Deckarna 2015 och under vintern 2017 i På spåret.

När skulle du säga att du klev ut i rampljuset? Hur påverkade det ditt författande?

– Jag ser nog inte att jag någonsin klivit ut i något rampljus, jag blir nästintill aldrig igenkänd på gatan, säger Denise. För mig blev det fullt blås sedan debuten och jag hamnade på Expressens löpsedlar runt om i Sverige med löpet: Hon avslöjar Östermalms överklass i sin debutroman. Alltså hur ska man toppa det? Ett löp baserat på en liten bok? Så fint och stort!

Att Denise inte blir igenkänd på gatan är nästan lite underligt, med tanke på att hon själv har stått modell för många av sina bokomslag.

– Från början var det en idé från AD:n som gjorde första bokomslaget och efter det följde det bara på. Nu med de senaste deckarna var det verkligen inte tanken från början heller, men det slumpade sig så eftersom vi inte hittade andra passande bilder i bildbankerna. Nu kan jag väl tycka att det är en smula tröttsamt, men vi får se hur det blir framåt.

Vad gäller inspiration berättar Denise att John Irving länge varit hennes stilistiska förebild, men att hon också haft de riktigt stora ikonerna för ögonen, Charlotte Brontë och Jane Austen.

– Men även Stieg Trenter och Enid Blyton har varit avgörande för mitt skrivande eftersom det var deras böcker jag läste om och om igen under min uppväxt, säger Denise.

“Ge aldrig publiken vad de vill ha”

År 2010 kom den första boken i serien om Marianne Jidhoff ut, Ett litet snedsprång (Norstedts). Därmed bytte Denise genre från chick-lit till deckare, eller vad hon själv kallar för “elegant crime”.

– Jag ville få till en annan stil och utmana mig själv som författare, berättar Denise. Jag ville utvidga historierna och karaktärerna och även kunna göra en djupare samhällsanalys av vår samtid. För det är deckarformen ypperlig.

Nu åtta år senare har totalt sju böcker i deckarserien kommit ut, senast De sju som såg som låg på plats 19 över mest sålda eböcker under året 2017. Men Denise har provat på flera genrer för vuxna läsare och även skrivit sex böcker för ungdomar som har blivit mycket populära.

– Efter debuten har det blivit snart 27 böcker och givetvis har de alla sin charm. Jag är stolt över alla, men kanske allra viktigast har mina sex ungdomsböcker varit eftersom de blivit så lästa av så oerhört många unga som annars aldrig hade valt att läsa en bok. Och vi pratar både killar och tjejer här, det är mäktigt!

På vilka sätt har du utvecklats sedan din debut?

– Jag tror att jag ständigt har utvecklats i och med att jag testat att skriva i så många olika genrer och för så olika åldrar. Jag ser det som min främsta uppgift, att ständigt stå med fingret i luften och våga ta nya vägar. Jag citerar gärna en idol, Neil Young, här: “Ge aldrig publiken vad de vill ha, för då tröttnar de.”

Vad tycker du själv om din debutroman idag?

– Jag är vansinnigt stolt över Väninnan, det är fortfarande den bok som de allra flesta av mina läsare har en väldigt stark relation till. Jag blev en röst för en generation unga kvinnor som fick sin egen moderna saga. Det är ju fantastiskt coolt.

När du nu ser tillbaka på din debut med facit i hand, finns det något du skulle ha gjort annorlunda?

– Ja, jag skulle ha anlitat en egen korrekturläsare, det var bedrövligt i början …

Vilka råd skulle du vilja ge till aspirerande författare?

– Var beredd att jobba hårt. Stå ut med ditt eget sällskap. Och stå stadigt med det där fingret i luften!

FAKTA

Namn: Denise Rudberg.
Ålder: 47 år.
Bor: I Stockholm med sambo och två barn.
Debuterade: År 2000 med Väninnan (Fischer förlag).
Aktuell med: De sju som såg (utkom oktober 2017 på Bokförlaget Forum) och Utan att släppa taget (skriven tillsammans med Hugo Rehnberg, utkom november 2017 på Lind & Co).

Text: Anna von Friesen

Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.


Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.