Akademibokhandeln har fyra miljoner kunder på ett år i sina olika kanaler. Kundklubben växer för varje månad och har nu 1,7 miljoner medlemmar. Dessa kundrelationer är trumfkortet vid lanseringen av Bokus streamingtjänst.
Vi har i en separat artikel skrivit om Akademibokhandelns bokslut för 2017 där omsättningen sjönk med 22,5 Mkr, vilket i sin tur främst berodde på att bolaget inte längre hanterar inköp för Coops räkning.
– Rensat för Coop-effekten så växte vi med någon miljon under 2017, säger Maria Hamrefors, vd Akademibokhandeln till Boktugg.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Trenden för Akademibokhandeln, liksom branschen i stort, är en förflyttning av försäljningen av fysiska böcker från butik till ehandel.
– Det pågår ett tydligt skifte på marknaden igen. Dels med de digitala kanalerna för ehandel med fysiska böcker och dels den starka utvecklingen för streamingtjänsterna som drev hela bokmarknaden 2017. Därför är det en viktig satsning för oss med vår egen ljudbokstjänst.
Akademibokhandeln öppnar ny butik i Mölndal under 2018
Utvecklingen av ljudbokstjänsten har kostat pengar under 2017 och kommer att fortsätta kosta under 2018. Men det är inte bara där som Akademibokhandeln investerar.
– Vi fortsätter investera i hela verksamheten, både digitalt och ute i butikerna. Bland annat öppnar vi en ny butik i ett köpcentrum i Mölndal under 2018, säger Maria Hamrefors.
En del av satsningarna syftar också till att knyta ihop de digitala och fysiska kanalerna, exempelvis genom olika tjänster på Akademibokhandeln.se som gör att kunder kan leta på nätet men ändå handla i sin lokala butik.
– Vi märker exempelvis att kunderna uppskattar vår tjänst för att kunna reservera böcker i butik. Vi gör kontinuerligt olika saker och får bra respons. Vi ser att akademibokhandeln.se växer varje månad både när det gäller besökare och försäljning.
Kundklubben Akademibokhandelns Vänner fortsätter växa varje månad och är idag uppe i drygt 1,7 miljoner medlemmar.
– Det är våra medarbetare i butik som gör det arbetet med att rekrytera nya medlemmar.
När hon summerar kunder som kommer in i Akademibokhandelns butiker, handlar på akademibokhandeln.se eller Bokus så har de cirka 4 miljoner kunder på ett år. Den kundstocken blir en konkurrensfördel när ljudbokstjänsten lanseras senare i vår.
– Vi har kundrelationer med väldigt många bokläsare, det är en skillnad mot andra aktörer. Det är viktigt för oss att finnas där kunderna finns och nu ser vi en efterfrågan på ljudböcker via streaming, säger Maria Hamrefors.
Hur ser du på att det i många andra branscher sker en prispress där butiker tvingas sänka sina priser till samma nivå som i sina nätbutiker?
– Jag tycker inte att man kan jämföra rakt av med andra branscher. Det är skillnad på att köpa en tv och spara 1 000 kronor och att köpa en bok som är några tior billigare i nätbokhandeln. Kundupplevelse är inte bara pris. Jag tror att kunderna uppskattar den service de kan få i form av råd eller inslagning av paket ute i butikerna, säger Maria Hamrefors.
– Dessutom har vi många väldigt uppskattade evenemang som författarträffar och aktiviteter som Läsborgarmärket ute i butikerna.
Akademibokhandeln har nu 80 centralt ägda butiker och 27 franchisebutiker. Förutom den nya butiken i Mölndal öppnar Killbergs en butik i ett köpcentrum utanför Kristianstad under 2018.
Värt att notera när man tittar på Akademibokhandelns omsättning är att försäljningen i franchisebutikerna inte är inräknad, endast intäkterna från deras franchiseavgifter. Med andra ord omsätter Akademibokhandelns butiker mer än 100 miljoner ytterligare.
Akademibokhandelns butiker = säljkanal för Bokus streamingtjänst?
Det som blir spännande att se under 2018 är förstås hur kedjans butiker kommer att användas för att sälja den nya ljudbokstjänsten. Maria Hamrefors kommenterar inte hur lanseringen kommer att ske, men det är lätt att se en intressant konkurrensfördel.
De kunder som de övriga streamingaktörerna har svårast att nå är de teknikokunniga, framför allt äldre, användare som tycker det är en tröskel bara att ladda ner och installera en app och registrera ett konto.
Antag att en kund kommer in i Akademibokhandeln och vill köpa nya ljudböcker på cd. Det finns fortfarande men utbudet är betydligt mindre än för några år sedan och bara en bråkdel av de titlar som kommer att finnas i ljudbokstjänsten Bokus. Antag att medarbetarna i butiken då berättar att det går att lyssna på ljudböcker i mobilen om kunden har en smartphone. Antag att hen visar, hjälper kunden att registrera sig och komma igång och dessutom till ett rabatterat pris om denna är medlem i Akademibokhandelns Vänner.
Bokus/AKB må komma in som fyra på streamingmarknaden. Men de gör det med en befintlig kundstock på uppåt fyra miljoner bokläsare och med möjligheten att aktivera en kunnig säljkår i form av hundratals anställda fördelade på mer än 100 befintliga butiker som redan träffar tusentals kunder varje dag.
Nyckelfråga nu blir snarast: Hur stor del av Akademibokhandel-gruppens befintliga kunder kan konverteras till abonnenter på ljudbokstjänsten?
Och lika viktigt – hur motiverar man medarbetare att se streaming som en del av kunderbjudandet som inte bara kannibaliserar på den redan sjunkande försäljningen av pappersböcker?
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.