Den brittiska billighetskedjan The Works satsar på bokförsäljning genom att erbjuda en mix av backlisttitlar och nyproducerade trendinspirerade barnböcker.
Det går bra för butikskedjan The Works, under både 2016 och 2017 slog de upp portarna för 60 nya butiker. Planen är att öppna 50 nya butiker om året de kommande fem åren, med målet att nå 650 butiker år 2020, skriver The Bookseller. Kedjan har även en populär ehandel och postorderförsäljning.
Sortimentet är inriktat på barn och kedjan säljer bland annat böcker, leksaker, spel och produkter inom pyssel, kalas och fritid. Försäljningen av böcker utgör ungefär en tredjedel av företagets omsättning (totalt ca 160 miljoner pund).
– Vi fokuserar på att erbjuda våra kunder ett bra urval av böcker till ett lågt pris, säger kedjans försäljningschef Andrea Bennett till The Bookseller.
Visionen är att erbjuda ett konkurrenskraftigt urval välkända barnböcker för åldrarna 6 till 12 år, detta för att ”introducera billiga böcker till nästa generation”.
– Vi vill att barn ska växa upp med böcker som en del av livet och inte som en lyxvara, säger Andrea Bennett.
Strategin bakom de låga priserna är att kedjan hittar nya kreativa sätt att använda förlagens backlist, istället för att jobba med de nyaste titlarna. The Works samarbetar även med ett antal kommersiella förlag som snabbt producerar trendrelaterade produkter på beställning. Även böcker i samlingsboxar har visat sig vara ett framgångskoncept.