Tillsammans ska Akademien och Bokförlaget Langenskiöld under en flerårsperiod ta fram en nyutgåva av serien Svenska Lärde under det nya namnet Lärda i Sverige.
Klassikerserien Svenska Lärde som tidigare getts ut av Atlantis förlag kommer nu i en nyutgåva som Kungliga Vitterhetsakademien gett Bokförlaget Langenskiöld i uppdrag att skapa. Med den moderniserade nyutgåvan är målet att vidga bokseriens möjligheter att fånga upp kandidater från helt nya läsekretsar:
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Förutom att vi är rätt säkra på att vi kommer att nå ut bredare i den redan befintliga kretsen av professorer, forskare och inom universitetsvärlden tror vi också att den kunskapstörstande Z-generationen kommer att gilla det här glada, coola uttrycket som vågar sticka ut, säger Susanne Hamilton, förlagschef på Langenskiölds. Man måste helt enkelt våga kombinera akademiska välskrivna texter med ett starkt formspråk som väcker läsarens nyfikenhet och lust. Först då har man en god chans att budskapet når hela vägen till både gamla och nya läsare.
Ett team om tre personer från Langenskiöld och Akademien kommer i en långsiktig process arbeta med att ge ut titlarna på nytt. Gruppens sammansättning speglar samarbetet som de båda aktörerna ingått och består av Langenskiölds grafiska formgivare Caroline Karlström, Jenni Hjohlman som är produktionsansvarig på Akademien och så Langenskiölds förlagschef Susanne Hamilton.
– Kungliga Vitterhetsakademiens ständiga sekreterare Birgitta Svensson kom på besök och frågade mig personligen om Langenskiöld kunde tänka sig att ta uppdraget, säger Susanne. Jag blev förstås väldigt glad och smickrad. De har följt vårt arbete en längre tid och tycker att våra böcker är vackra och lekfulla samtidigt som de håller den höga kvalitet som institutioner kräver. Sedan gillar de vårt sätt att bygga varumärken och kommunicera så det här uppdraget känns som ett klockrent happy-happy samarbete.
Första boken av Olof Ruin, Analys & engagemang: sex statsvetare under 1900-talet, har precis släppts i sin nya form som Langenskiölds arbetat fram tillsammans med Kungliga Vitterhetsakademien. Tanken är att bokserien ska få ett modernare typsnitt med djärvare färger, läsband och en hög läsbarhet.
– Vi har gemensamt lagt en hel del krut på att skapa space i inlagan, säger Susanne om den nya designen.
Vad betyder detta uppdrag för Langenskiöld?
– Att vi har ännu roligare på jobbet, säger Susanne och menar att det passar förlaget extra bra eftersom de älskar utmaningar med färg och form. Det är också ett kvitto på att vi når ut och att våra böcker gör skillnad för människor och lite för världen.
Hela serien spänner över 150 år – från år 1850 till år 2000 – och hittills är fem titlar planerade att ges ut med intervaller om minst en per år:
– Vi startar med 500 ex, säger Susanne. Samarbetet är långsiktigt och i marknadsföringsplanerna ligger att attrahera en yngre publik. Akademien är full av kunskap och inspirerande människor som förändrar världen.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!