Akademibokhandeln säljer klassiker exklusivt hos kedjan under Bokrean. Men skulle Akademibokhandeln Original med helt nya exklusiva böcker fungera, undrar Boktuggs Sölve Dahlgren.
Idag berättar vi om att Akademibokhandeln väljer att satsa på en serie klassiker i samarbete med Modernista som trycks och säljs på Bokrean endast hos Akademibokhandeln.
Akademibokhandeln har tidigare gjort samma sak med anteckningsböcker och den givna frågan är förstås om de på sikt kan komma att skapa och ge ut egna exklusiva serier som endast säljs i de egna butikerna?
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Än så länge är det i stort sett bara Storytel som spelat ut exklusivitetskortet på allvar. Det har alltid existerat förhandssläpp där en bok blivit tillgänglig några dagar eller rentav veckor i förväg till utvalda målgrupper, ofta i samband med releaseaktiviteter. Men då har det handlat om enskilda kampanjer. Inte en strategi för att ha ett eget unikt sortiment med egna varumärken.
Hittills har de flesta aktörer tittat snett på Storytel Original och tyckt att det strider mot allt bokbranschen står för. Grundtanken är att alla som vill ska kunna sälja alla titlar.
Men samtidigt när den fysiska bokhandeln tappar mark mot nätbokhandeln och – även om det kanske inte är statistiskt säkerställt ännu – den fysiska boken tappar mark mot den digitala så blir alltfler beredda att skriva om spelreglerna.
Skulle Akademibokhandeln Original exempelvis fungera för något annat än klassiker? Det här med klassiker är ju bekvämt eftersom det i vissa fall till och med är gratis material och inga agenter och rättigheter inblandade. Men det innebär samtidigt att de inte blir helt exklusiva, det går alltid att hitta en annan utgåva från ett annat förlag.
Men vad skulle hända ifall Akademibokhandeln (eller för den delen någon annan grupp bokhandlare) bestämde sig för att lansera en eller flera författares böcker exklusivt i fysisk bokhandel under en längre period, säg 6-12 månader? Och i gengäld backa upp dessa utgivningar med marknadsföring och placering?
Okej, vilken författare skulle tacka nej till den digitala kanalen som nu ser ut att vara branschens Messias strömmande från himlen till våra mobiler: ljudboken? Tja, om det är Akademibokhandeln Original vi talar om så skulle just dessa titlar också kunna bli ljudböcker under Bokus Original, Akademibokhandeln lanserar ju sin nya streamingtjänst för böcker under Bokus-varumärket våren 2018.
I många andra branscher använder man egna varumärken för att förbättra marginalen och i viss mån även för att ha produkter som kunderna inte finner någon annanstans. Från början så hade dessa samma namn som butiken men på senare år har många, framför allt sportkedjorna, byggt egna varumärken som kunderna inte ens vet kommer från exempelvis Stadium.
Eftersom priset på böcker oundvikligen kommer att pressas mot den nivå som gäller i nätbokhandeln så är en väg att få större del av kakan, det vill säga egenutgivning av bokhandlare, eller att sälja produkter som inte finns hos andra så att du själv kan sätta priset.
Så kanske skulle sådana titlar inte släppas under ett så uppenbart varumärke som Akademibokhandeln Original. Det skulle vara det interna arbetsnamnet. Istället skulle de bygga ett separat förlag, kanske kalla det för något lättsamt som Ackis & Co? Eller bara teckna samarbetsavtal med ett par mindre förlag som idag knappt får sälja in sina titlar och som får se varje bästsäljande författare de skapar sugas upp av storförlagen. Förlag som med Sveriges största bokhandelskedja och Sveriges näst största nätbokhandel och Sveriges återstår-att-se största ljudbokstjänst i ryggen kanske tvärtom skulle locka till sig missnöjda men välkända midlist-författare med förkärlek till fysisk bokhandel och signeringar från Bonniers eller Norstedts.
Visst är det intressant att fundera över vilka strategiska drag som kan komma att definiera framtidens bokbransch? Innan du säger “det kommer aldrig att hända” så fundera över ifall någon trodde att Massolit skulle kunna köpa Ica-förlaget eller Storytel köpa Norstedts. Eller att Youtube-stjärnor skulle bli bästsäljande författare som förlagen slåss om.
Man kan också se det som att cirkeln skulle slutas. Läser dessa rader om Bonnierförlagens historia: “År 1804 startade bokhandlaren och förläggaren Gerhard Bonnier sin bokhandel i Köpenhamn och sådde därmed fröet till det som idag är Bonnierförlagen AB.
Gerhard Bonnier hade tre söner som alla blev bokhandlare och bokförläggare. Sonen Adolf Bonnier kom till Sverige 1827 och öppnade först en bokhandel i Göteborg och sedan en i Stockholm. På den tiden var det mycket vanligt att man som bokhandlare inte bara sålde böcker utan också drev egen förlagsrörelse, och redan 1832 gav Adolf Bonnier ut sina första böcker.”
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!