Denna artikel sponsras av författare/förlag

Toni Lappalainen publicerar sin debutroman kapitel för kapitel

Toni Lappalainen Foto: Privat

Toni Lappalainens debutroman är på pappret inte klar – ändå är det första kapitlet redan släppt i nätbokhandeln. Möt författaren som tar till en annorlunda publiceringsmetod. 

Ur Askan är journalisten och författaren Toni Lappalainens skönlitterära debut, en roman vars handling är tänkt att röra sig på skalan mellan spänning och relationskomik. Storyn kretsar kring huvudkaraktärerna Markus och Stina som efter en till början ytlig bekantskap får en djupare men intrigfylld relation. Markus befinner sig i ett trasigt tillstånd efter att ha blivit ofrivilligt lämnad av sin fru, och med inte allt för goda intentioner passar Stina på att utnyttja hans skörhet innan han förstår vad som händer.

Dejtingsajten där de träffas har en återkommande och central roll för historien – den är symbolen för att mötesplatser inte längre har fysiska begränsningar i form av avstånd men att tekniken samtidigt kan utnyttjas av den som inte ligger inne med ärliga avsikter. Hur detta relationsdrama får sin lösning är det ännu ingen som vet, inte ens Toni själv. Första kapitlet släpptes härom veckan på Adlibris, Bokus och Bookbeat och nummer två kommer i dagarna. Resten finns – ännu så länge – bara i Tonis huvud.

– Jag kom på idén om att publicera efter hand när jag var med och spelade in tv-programmet Träna med Kalle för SVT 2015. Det ger på något sätt karaktärerna chansen att mogna i veckorna mellan kapitelsläppen för den som läser, säger Toni och fortsätter: Det finns en charm i att vänta in saker och bokbranschen idag måste anpassa sig efter sin publik och ge dem möjligheten att välja: Det digitala snabba är ett sätt men det kräver också att man behåller det traditionella långsamma.

Han jämför det sättet att läsa med hur det var att följa en tv-serie på den tiden samlingsboxar och streamingtjänster innehållande hela säsonger inte fanns, och säger:

– Jag tror att vi är på väg tillbaka dit, man måste våga pusha gränserna. Dessutom blir det mer attraktivt för mig som författare att jag får skriva ett kapitel i taget. Jag gillar tidspressen och kan hitta olika miljöer att sitta och skriva i. Det i sin tur gynnar karaktärerna och jag hinner få feedback av de som läser under tiden.

Idén till storyn i Ur Askan har vuxit fram under det senaste året då Toni varit som han säger ”bara pappa”. Efter en livsomvälvande period i sitt liv stod han plötsligt som ensamstående förälder med fem barn. Men tiden efter dramatiken har också gett honom ron att skriva på ett sätt som han tidigare inte tänkte att han skulle klara:

– Jag jobbade som sportjournalist med inriktning mot bara hockey innan och trodde bara jag kunde göra det journalistiska skrivandet med korta, snabba texter, berättar han. Men när man är själv med fem barn funkar det inte att ha 120 resdagar om året. Så under det här året har jag inte arbetat alls. Jag tror att skriva böcker fungerar som en ventil, det är väldigt mycket enklare att vara transparent om man får baka in saker i påhittade karaktärer.

Visionen är ungefär tio kapitel på 20–25 sidor vardera innan historien om Stina och Markus når sitt slut. Först när alla delarna är klara ska de gå till tryck och samlas i bokform.

– Tanken är att den fysiska boken ska finnas på marknaden lagom till industrisemestern, säger Toni som tänker trycka i egen regi men köpa in tjänsterna för att göra både det och kringarbetet.

– Jag har sneglat lite på musikbranschen där fler och fler ser värdet i att släppa sitt material själva och samtidigt behålla kontrollen över det. Mitt mål är att trycka själv men göra så lite som möjligt av sidogrejerna och istället ta in folk för det så att jag kan fortsätta skriva.

Läs Ur Askanbookbeat.com

Här hittar du första kapitlet:
Köp på Adlibris >>
Köp på Bokus >>

Sponsrat innehåll

Sponsrat innehåll

Sponsrat innehåll är artiklar som finansieras av förlag eller författare som vill förmedla information om sina böcker. Det kan även vara andra företag med tjänster eller produkter, främst relaterade till böcker. Är du intresserad av att köpa sponsrade artiklar så kontakta en av våra säljare på sales@boktugg.se. Läs mer om våra alternativ för annonsering

sales@boktugg.se