David Frenkiel och Luise Vindahl driver Green Kitchen Stories som blogg och profil i sociala medier. Med sina kokböcker når de ut till en ännu bredare publik.
Bloggen Green Kitchen Stories startades av David Frenkiel och Luise Vindahl för åtta år sedan med fokus på sund vegetarisk mat. Runt 2010 var bloggvärlden fortfarande på uppgång och Green Kitchen Stories fick snabbt många läsare.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Vi lade mer tid än de flesta andra bloggare på att maten skulle se så snygg och aptitlig ut som möjligt, berättar David Frenkiel som själv kommer från tidningsbranschen och har tagit med sig många erfarenheter därifrån in i bloggvärlden.
Redan från början skrev de på engelska med baktanken att nå ut bredare. Detta ledde till att bloggen slog igenom utomlands tidigare än i Sverige, enligt David är språket en barriär för svenska läsare som gärna drar sig lite för att läsa recept på engelska.
Efter två år blev David och Luise kontaktade av flera olika bokförlag från USA, Storbritannien och Australien ungefär samtidigt med förfrågan om att skapa en kokbok.
– Då hade vi ingen agent och var väldigt gröna i bokbranschen, säger David och berättar att han till slut lyckades få två förlag att samarbeta med varandra om en samproduktion.
Kokboken The Green Kitchen (på svenska Green kitchen stories : läckra vegetariska vardagsrecept) släpptes samtidigt i England och USA och sålde som smör. Första upplagan tog slut redan första dagen. Förlag från andra länder fick upp ögonen för boken, däribland flera svenska förlag, och författarna inledde ett samarbete med Norstedts.
– Boken översattes till svenska av en översättare, vilket var en ganska speciell upplevelse eftersom jag ju själv är svensk, berättar David. Jag hade en del kommentarer på översättningen för jag ville att språket skulle bli mer informellt och stämma överens med vår personliga stil. Det var samma sak när den översattes till danska eftersom Luise kommer från Danmark.
Att göra kokböcker har inneburit mycket mer jobb än vad de båda hade kunnat föreställa sig. Detta beror delvis eftersom de gör allt själva: tar fram recept, provlagar, skriver och fotograferar.
– Vi lever med ett bokprojekt under ett helt år och när boken väl kommer är vi helt slut. Men allt jobb är värt det, säger David.
Vid det här laget har det blivit 4 kokböcker, senast Green Kitchen at Home som kom ut 2017. Innehållet i böckerna är baserat på bloggen och utgår från samma tanke, men recepten är vidareutvecklade och mycket är helt nyskrivet.
– Det spännande med att göra böcker är också att det är så otroligt definitivt. När vi gör innehåll till vår blogg eller till våra appar så är det lätt att gå in och uppdatera, men en kokbok är som den är.
I år är David och Luise nominerade i tre klasser i Gourmand Awards för Green Kitchen at Home (i kategorin Blogger Printed Book för den svenska utgåvan, i kategorin Translation för den nederländska utgåvan och i kategorin Vegetarian för den brittiska utgåvan), vilket de så klart är väldigt glada för.
– Vi har fått en del priser och utmärkelser för våra kokböcker, vilket är jättekul, säger David. Men det absolut viktigaste för oss är att de har blivit väl mottagna från läsare och att maten lagas och uppskattas.
Idag har Green Kitchen Stories olika kokböcker kommit ut i elva länder. Särskilt bra har det gått i Nederländerna där Green Kitchen at Home vann pris för årets bästa kokbok 2017.
– De är rätt så framåt i Nederländerna med vegetarisk och alternativ mat och har en väldigt modern matscen, så det är roligt att våra böcker har gått så bra där.
I vissa fall har de kunnat se att en titel säljer bättre i några länder. Till exempel Green Kitchen Smoothies som sålde väldigt bra i Australien och USA men inte alls lika bra i England, något som David gissar beror på klimatet. I Sverige har alla Green Kitchen Stories kokböcker gått bra.
– Det är alltid lite lättare att göra media när man pratar språket, så både i Sverige och Danmark har vi fått ganska mycket uppmärksamhet i pressen.
Är det samma personer som läser er blogg som köper kokböckerna?
– Jag tror att det är dels samma som på bloggen, men böckerna fyller ett annat syfte och fungerar som en slags förlängning. Många köper våra böcker som presenter. Grunden är våra trogna läsare och fans, som sedan också använder böckerna som ett sätt att visa vilken mat de tycker om och för att sprida budskapet till andra.
Blir det fler kokböcker?
– Kanske, vi håller på och funderar. Vi har några erbjudanden och en del idéer, men eftersom det är en så intensiv process är det inte säkert att vi orkar med tanke på att vi har små barn och mycket annat att göra.
Idag jobbar både David och Luise med sitt varumärke på heltid. De har testat det mesta i sociala medier och det har gett resultat – tillsammans har de över 500 000 följare på Instagram. Antalet läsare på bloggen har enligt David sjunkit lite det senaste året, medan följarna i alla andra kanaler har ökat. Största andelen läsare kommer fortfarande från andra länder än Sverige.
Hur har intresset för vegetarisk mat förändrats sedan ni satte igång?
– Enormt mycket. Vegetariskt kändes nischat när vi började, de flesta kokböcker hade ganska tråkig vegetarisk mat som inte var så färgstark eller kändes så fräsch. Nu är nästan varannan kokbok vegetarisk, även om det också finns en motrörelse. Men för oss är det viktigt att det finns balans i vad man äter, i Sverige blir det annars lätt dietinriktat.
Hur ser det ut hemma hos er, använder ni mycket kokböcker?
– Vi har väldigt många kokböcker, men vi använder dem mest som inspiration. Jag har vissa favoritrecept som till exempel en grym alternativ risotto från Ottolenghis kokbok Jerusalem. Men ärligt talat använder vi mest våra egna kokböcker … det är ganska lustigt, men de ligger framme jämt. Det är lättare att utgå från ett recept i en kokbok än att använda mobilen med kladdiga fingrar när skärmen slocknar hela tiden, erkänner David och skrattar.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!