Ett rekordstarkt år. Så sammanfattar Bonnierförlagen försäljningen 2017. Både digitala intäkter (+53 %) och fysisk försäljning (+3 %) ökade samtidigt som tre nya förlag startades.
– Att Bonnierförlagen ökar den digitala försäljningen monumentalt samtidigt som den fysiska försäljningen också växer är ett styrkebesked för den svenska bokmarknaden i allmänhet, och för Bonnierförlagen och våra författare i synnerhet. Under 2018 räknar vi med att öka den digitala försäljningen med ytterligare en miljon exemplar och sälja totalt över fem miljoner digitala böcker, inte minst drivet av vårt nya digitala förlag Bonnier Bookery som fått en flygande start, säger Håkan Rudels, VD Bonnierförlagen, i ett pressmeddelande.
Kazuo Ishiguro belönades med Nobelpriset i litteratur och Fatima Bremmer med Augustpriset i fackboksklassen vilket bidrog till att sälja en hel del böcker.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Under året sålde Bonnierförlagen över 16 miljoner volymer vilket är en ökning med två miljoner jämfört med föregående år. Antalet sålda artiklar var 14 200. Den långa svansen syns framför allt när det gäller eböcker. Efter att Bonnierförlagen under året utökat digitalkatalogen med 1 200 artiklar så har de totalt 7 977 artiklar – varav 98,4 procent har köpts eller lånats ut någon gång under året.
Bonnierförlagens digitala omsättning ökade med 53 procent jämfört med föregående år, och totalt såldes 4,2 miljoner digitala böcker.
Som en paradox till den digitala tillväxten kunde Bonnierförlagen konstatera att förlagshusets minst digitala förlag, Bonnier Fakta, gör sitt bästa år sedan starten 2009. Vilket visar att det fortfarande säljs mycket pappersböcker.
Samtidigt som de digitala intäkterna steg med 53 procent ökade även den fysiska försäljningen med 3 procent. Och det är fortfarande print som står för den största delen av intäkterna, digitala böcker står för 21-22 procent av omsättningen, enligt Håkan Rudels (i SvB).
Förlagshuset startade tre nya förlagsverksamheter: Bonnier Bookery (digital utgivning), Bonnierförlagen Lära (läromedel) och Lovereads (romance)*. Årets mest sålda nyhet stod Camilla Läckberg för med Häxan.
Bonnierförlagens dominans på topplistorna över de mest sålda böckerna 2017 var högre än någonsin. Förlaget har räknat ut att 81 av 120 placeringar utgjordes av titlar från något av Bonnierförlagen.
Mest säljande nyheter 2017 på Bonnierförlagen
Bäst säljande verk (alla format): 276 000 ex – Häxan av Camilla Läckberg, Bokförlaget Forum
Bäst säljande fackbok (alla format): 116 000 ex – Monster av Joakim Lundell, Martin Svensson, Leif Eriksson, Bokförlaget Forum
Bäst säljande verk – barn & ungdom (alla format): 98 000 ex – Slottsmysteriet av Martin Widmark & Helena Willis, Bonnier Carlsen
Bäst säljande illustrerade verk – fackbok (alla format): 66 000 ex – Food Pharmacy – kokboken, av Mia Clase och Lina Nertby Aurell, Bonnier Fakta
Bäst säljande digitala verk: 104 000 – Häxan av Camilla Läckberg, Bokförlaget Forum
Bäst säljande pocket: 234 000 ex Omgiven av idioter, Thomas Erikson, Månpocket
Enligt Bonniers växer deras försäljning både i värde och volym, på en marknad som är i stort sett oförändrad. Exakt hur bokbranschen som helhet utvecklats vet vi först i februari när den stora rapporten Boken 2018 släpps.
Omsättningen för Bonnierförlagen är dock inte officiell ännu, det dröjer tills Bonnier Books och hela Bonnierkoncernen släpper sina siffror längre fram i år. Men eftersom Rudels till SvB säger att försäljningen ökade totalt 11 procent så kan man förstås jämföra med Bonnierförlagens omsättning 2016 som landade på 1165 Mkr. I så fall skulle de närma sig 1,3 miljarder – med reservation för hur olika delar av verksamheten och försäljningen bokförs i en stor koncern.
Utöver bokförsäljningen valde Håkan Rudels i pressmeddelandet att lyfta fram att 2017 också var ett år med fokus på kompetensutveckling och mångfaldsfrågor på Bonnierförlagen. I mars sjösattes ett kompetensutvecklingsprogram för alla medarbetare, en satsning som fortsätter 2018. Vidare bidrog naturligtvis #metoo-rörelsen till att ytterligare aktualisera hur viktigt det kontinuerliga arbetet är med att främja en arbetsplats fri från diskriminering och trakasserier.
– Vi vill fortsätta vara ett modernt, värderingsstyrt företag där alla kommer till sin rätt, vågar vara nyfikna och respekterar varandra. Ett ytterligare initiativ i det arbetet blir den mångfaldsutbildning vi nu planerar för 2018, säger Håkan Rudels som svar på vilken sorts arbetsplats Bonnierförlagen ska vara.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!