Debutanterna som kan vinna Katapultpriset 2018

Linus de Faire (foto: Caroline Andersson), David Väyrynen (foto: Daniel Olausson), Emma Holm, Gordana Spasic, Viktoria Jäderling (foto: Sofia Runarsdotter) och Johanna Frid.

Katapultpriset delas ut till förra årets bästa skönlitterära debut. Två poesisamlingar, en novellsamling och två romaner från 2017 är nominerade. Juryn berättar även om trender bland debutanterna.

– På det hela taget har 2017 varit ett av de mer spännande debutantåren på ett tag. Vi hoppas att det håller i sig. I år har vi två poesisamlingar och en novellsamling bland de nominerade böckerna, vilket är ovanligt, säger Anna Maris, ledamot i Skönlitterära sektionens styrelse.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

De nominerade till Katapultpriset 2018

Boken om Yousef, Linus de Faire (Albert Bonniers förlag)
Familieepos, Johanna Frid/Gordana Spasic (Ellerströms)
Skäl, Emma Holm (Modernista)
Åh Lunargatan, Viktoria Jäderling (Albert Bonniers förlag)
Marken, David Väyrynen (Teg Publishing)

Katapultjuryn består av hela skönlitterära sektionens styrelse och har letts av Jörgen Lind tillsammans med Lina Ekdahl och Helena Looft. Angående trender inom debutantutgivningen just nu säger Jörgen Lind till Boktugg att de större förlagen, med undantag av Bonniers, kraftigt har reducerat poesiutgivningen och att detta har drabbat poesidebutanterna.

– Det är en bekymmersam utveckling. Poesin får nu ofta söka sig till temporära och lätt obskyra förlag. Men också etablerade mindre förlag som till exempel Ellerströms sörjer i allt större utsträckning för den fortsatta lyrikutgivningen. Man kan notera att en stor del av diktdebutanterna 2017 gavs ut i Finlandssverige.

Han menar att de större förlagens nya poesiutgivning kanske har blivit novellerna, som tenderar att öka. Det gäller också andra kortare format, som till exempel punktromanen.

– Man kan skönja en viss mättnad vid till exempel autofiktionen som varit så i ropet de senaste åren, det verkar finnas en ökad strävan efter att skriva mer traditionellt berättande romaner igen, säger Jörgen och tillägger att han också är säker på att vi snart kommer att få se mer av en punkigare och uppkäftigt ironisk litteratur, att en litterär nihilism tycks vara på framväxt som har sina företrädare i bland annat Elis Burrau och Tone Schunnesson.

Men den som tror att det finns en stor dold litterär skatt utanför de mer traditionella förlagen tror dock än så länge fel, menar Jörgen Lind.

– Den revolutionerande twitter- och bloggpoesin lyser med sin frånvaro. Egenutgivningen består ännu till stor del av torftig litteratur i skriande behov av redaktionell vägledning. Men möjligt är att detta kommer att ändras när det blir svårare att debutera på de stora förlagen. Hursom. Någon avmättnad vad gäller skrift som drift kan man inte skönja, säger Jörgen Lind.

Nytt för 2018 är att Katapultpriset kommer att delas ut i Umeå under litteratureventet Littfest (ända sedan starten 1991 har priset delats ut i Stockholm.). Under Katapultkvällen den 16 mars kommer motiveringarna om de individuella verken att presenteras och de nominerade författarna kommer att göra uppläsningar.

– Vi är mycket nöjda med vårt beslut att dela ut Katapultpriset under Littfest i Umeå. Författarförbundet har medlemmar i hela landet och det vill vi arbeta för att spegla, säger Peo Rask, ordförande i Skönlitterära sektionen, i ett pressmeddelande.

Katapultpriset instiftades av Sveriges Författarförbund 1991 och delas ut till en skönlitterär författare, prosaist eller lyriker, som debuterat under föregående år. Prissumman är på 40 000 kronor.

Katapultprisets tidigare pristagare

2017 – Henning Brüllhoff för Allt jag begär (Dockhaveri)

2016 – Stina Stoor för Bli som folk (Norstedts)

2015 – Agnes Gerner för Skall (Albert Bonniers förlag)

2014 – Anna Fock för Absolut noll (Ersatz)

2013 – Eija Hetekivi Olsson för Ingenbarnsland (Norstedts) och Sami Said för Väldigt sällan fin (Natur & Kultur)

2012 – Naima Chahboun för Okunskapens arkeologi (Norstedts)

2011 – Eli Levén för Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats (Norstedts)

2010 – Måns Wadensjö för Förlossningen (Modernista)

2009 – Hassan Loo Sattarvandi för Still (Albert Bonniers förlag)

2008 – Sofia Rapp Johansson för Silverfisken (Albert Bonniers förlag)

2007 – Martina Lowden för Allt (Modernista)

2006 – Elise Ingvarsson för Beror skrymmande på och Martin Högström för Transfutura (delat pris)

2005 – Ida Börjel för Sond

2004 – Alexandra Coelho Ahndoril för Stjärneborg

2003 – Pauline Wolff för Bilder av Malin

2002 – Caterina Pascual Söderbaum för Sonetten om andningen

2001 – Mons Kallentoft för Pesetas

2000 – Robert Ståhl för Om

1999 – Mirja Unge för Det var ur munnarna orden kom

1998 – Jan Wolf-Watz för Södra Västerbottens kustland

1997 – Hans Gunnarsson för Bakom glas

1996 – Cilla Naumann för Vattenhjärta

1995 – Cecilia Davidsson för En av dessa nätter

1994 – Alexander Skantze för Grattis Gud

1993 – Mats Söderlund för Det står en pöbel på min trapp

1992 – Karin Bellman för En dag som den här

1991 – Rolf Almström för Sånt man säger och Mats Miljand för Landstigning

Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.


Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Är jag inte välkommen längre

Lagom till han firar 30 år som svensk medborgare händer det som inte får hända. Expressen avslöjar hårresande uppgifter om att regeringens utredare kan föreslå ett totalförbud mot internationella adoptioner till Sverige.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.