Jacob Westerlund, Jon Flobrant och Fredrik Löfgrens coffee table-bok Ölänningar har nått en bredare publik än trion någonsin trott. Framgångsreceptet: egen webbshop istället för nätbokhandel och ett fåtal utvalda butiker som återförsäljare.
0485 är riktnumret till Öland men också arbetsnamnet på coffee-tableboken Ölänningar som kom ut i juli 2017. Boken är en samling av gamla öländska berättelser och historier, sparade och bevarade åt eftervärlden för att inte följa med sina källor i graven när så är dags.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Bakom Ölänningar står en trio bestående av författaren Jacob Westerlund, fotografen Jon Flobrant och designern Fredrik Löfgren. Trots att Jacob och Fredrik själva har sin rötter på Öland var det först när de flyttade därifrån som de kom på att de ville ta till vara på ö-bornas historik och kulturarv.
– Man blir aldrig så kär i platsen man kommer från som när man flyttar därifrån, säger Jacob. Distansen som uppstod när vi flyttade till Stockholm gjorde nog att vi började uppskatta Öland mer.
Med många mil till barndomsön blev det plötsligt viktigt att värna den. Idén om boken kom ur hjärtat och var inget som de synade ur ett klassiskt marknadsperspektiv eftersom det hade som Jacob säger ”varit idiotiskt”: Nischat och smalt – all sinnlig rationalitet skulle i det läget kunnat verka direkt avskräckande. Istället gick de på sin känsla och gjorde det de ville göra. Det fina i kråksången är att det tillvägagångssättet gett ett resultat på en slutsåld första upplaga om 1500 exemplar och en dubbelt så stor andra upplaga på gång från tryckeriet.
– Poängen är att satsa på kvalitet och se till att göra något som älskas på platsen det handlar om eller av den målgrupp som produkten riktas mot, säger Jacob. Vi säljer boken i vår egen webbshop och kan se att två tredjedelar av kunderna inte är från regionen utan från storstäderna. Jag tror att personer som har en relation till regionen men inte bor där är ännu mer benägna att köpa. Det gäller att fokusera på de som har en koppling.
Från utgångsläget researchade Jacob fram en grupp människor som skulle kunna dela med sig av sina historier. En intervjuperson gav en annan som ringar på vatten och till slut hade de omkring 30 stycken som de träffade under en vecka för att banda intervjuer. Fotografen Jon avbildade platserna som det berättades om och det sammanlagda materialet kompletterades med fakta från gamla öländska böcker samt ytterligare några intervjuer och fotograferingar.
– Det är häftigt att kunna sitta i Stockholm och läsa sockenböcker från Öland, säger Jacob. Kungliga Biblioteket har allt – till och med de böcker som man inte hittar på själva Öland.
Jacob själv tog ledigt under fyra månader för att kunna skriva texterna, Jon och Fredrik avsatte en och annan ledig vecka och därutöver jobbade de på kvällar och helger för att sätta samman boken.
Vad är det som gör att vissa går runt med en bra idé i flera år och aldrig kommer till skott medan andra genomför sin?
– Jag tror det handlar om entreprenörskap, säger Jacob. Man behöver hitta sin grej, vad man vill och vad man blir inspirerad av. Sedan är det viktigt att acceptera att man kommer att göra fel några gånger innan man hittar sitt recept. Det är inget man får vara rädd för. Till slut efter några gånger så finner man det.
…. och pengar?
– Vi gjorde som en crowdfoundingkampanj innan boken var helt klar, berättar Jacob.Vi la ut en förbeställning på boken 2-3 månader innan boken gick till tryck. Under den perioden sålde vi 150 – 200 böcker och de finansierade nästan trycket av boken innan vi fått fakturan från tryckeriet i handen. Så det är ett tips.
En fördel med att boken Ölänningar är så lokalt inriktad har varit uppmärksamheten i lokal media. Att ha en tydlig geografisk koppling tenderar till att lokal media ger den mer uppmärksamhet menar Jacob.
Den viktigaste delen för Ölänningars framgång har ändå varit att Jacob, Jon och Fredrik stått fast vid övertygelsen att själva ge boken ett stort värde från början och hela tiden sätta kvalitet framför kvantitet.
– Vi ställde in oss på att vi vill ta fram en 399 kronors-produkt, säger Jacob. I vanliga bokhandlar är det priset relativt dyrt – ändå sålde vi flest böcker i Borgholms bokhandel och Dillbergs i Kalmar under lanseringsperioden. Det är viktigt att göra en bra produkt och inte sälja sig för billigt. Vi sa tidigt att vi skulle ha max fem fysiska ställen som säljer den och att det inte skulle vara de som säljer mest utan de som lyfter fram boken och exponerar den på bäst sätt. Så har vi också gjort och sedan steg för steg låtit den synas i några ytterligare butiker.
Nätet erbjuder en uppsjö av säljmöjligheter – en god tanke men det gäller att inte svepas med och drunkna. Jacob, Jon och Fredrik har som en del av sin plan att äga nätet själva och inte styras av de större näthandlarna som oftast hamnar överst på sökmotorerna.
– Att starta en webshop är hur lätt som helst, säger Jacob. Man kan till och med göra det gratis och det går att köpa tjänster som kan kopplas till lagret av boken. Då slipper man arbetet med packning och leverans och eftersom man gör större förtjänst på böckerna man säljer genom egen webbshop kanske man kan lägga en del av vinsten på det. Det som behövs är att driva trafiken in i webshopen genom marknadsföring. Men sådant går också att köpa om man vill.
Med boken i hand och facit så här långt kan Jacob konstatera att de nått brett med en smal bok mycket tack vare övertygelsen och tron på sig själva kombinerat med modet att utvecklas.
– Det är härligt och utmanande, säger han. Vi kom fram till att en coffeetablebok är som ett vin: ju mer man kan berätta om den, ju mer intresserade blir folk. Så vi har arbetat med att berätta om framställande och spelat upp ljudklipp från intervjuerna på event – det märks att det uppskattas och jag tror att det ökat bokens värde.
Jacobs tips:
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
- Omsorgsfulla val – satsa på kvalitet och inte kvantitet
- Värdesätt din bok – sälj dig inte för billigt.
- Prata om din bok och hur du gick till väga när du gjorde den. En bra bok är som ett bra vin – ju mer man berättar om bakgrunden desto mer intresserade blir människor av den. *Se inte en nischad målgrupp som en begränsning.
- Gör du något med lokal förankring kan det vara lättare att få media att uppmärksamma den.
- Gör en crowdfoundingkampanj.
- Ha en egen webshop att sälja din bok i – försäljning på nätet ger en god förtjänst.