Intresset för Publishingpriset är stort bland både stora och små utgivare. 2018 införs flera nya kategorier, däribland Fackböcker för barn och unga.
Publishingpriset är ett brett pris som premierar olika former av kommunikation, både redaktionell sådan och kommunikation med marknadsfokus. Flera av tävlingskategorierna inom avdelningen Print är aktuella för bokförlag, däribland Fackböcker, Fackböcker för barn och unga, Handböcker/läromedel, Kokböcker, Praktverk, Reportage/berättelser i bokform samt Verksamhetshistoria i bokform.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Vi ställer några frågor till Björn Karlsson, tävlingsdirektör för Publishingpriset.
Hur ser intresset ut för de kategorier som rör tryckta böcker?
– När det gäller kategorin Fackböcker för barn och unga så återstår det att se – den är ny för året. De senaste åren har vi dock fått in ett antal böcker av den typen, så vi ser med spänning fram emot vad som kommer 2018, säger Björn.
– För kategorierna Reportage/berättelser i bokform och Verksamhetshistoria i bokform finns ännu ingen statistik att bygga trendutsagor på, då båda inrättades 2017. Intresset för kategorierna Handböcker/läromedel och Kokböcker har fluktuerat över åren, men om vi tittar på Fackböcker samt Praktverk – som båda har funnits med sedan tävlingens begynnelse – så attraherar de varje år ett stort antal tävlingsbidrag.
Förlag som ofta utmärker sig i Publishingprisets vinnarlistor är Bonnier Fakta, Max Ström, Natur & Kultur.
– Bokförlaget Max Ström har vunnit pris i stort sett varje år de senaste tjugo åren samt många Publishingprisets Grand Prix, säger Björn.
Men enligt Björn är det även ett antal små utgivare som provar sina chanser i tävlingen.
– Även de små utgivarna kammar hem vinster. Som exempel kan nämnas Walter and Books som härom året vann kategorin Kokböcker med One more slice.
I år hoppas Publishingpriset locka ännu fler små utgivare i och med att de erbjuder en rejäl rabatt för riktigt små företag.
En stor förändring för 2018 är att Publishingpriset inför en helt ny avdelning: e-publikationer, det vill säga publikationer som har skapats för digital form och inte har förekommit i tryck. Här ingår dock ingen kategori för e-böcker.
– Skälet är att vi vill att tävlande produkter av alla slag ska vara åtkomliga för alla tävlande, säger Björn. Nominerade tryckta böcker kan alla som är med på prisutdelningen se i en utställning. Tävlingsbidrag i våra kategorier för e-publikationer finns – i likhet med filmer och webbplatser – tillgängliga via länk som vi publicerar i listan över nominerade på tävlingens hemsida. Vår bedömning, när vi valde kategorier för e-publikationernas premiärår 2018, var att de flesta som publicerar e-böcker inte vill göra dessa gratis tillgängliga för allmänheten.
Kan ljudböcker komma att bli aktuellt för Publishingpriset i framtiden?
– Det är inget som är planerat, främst av det skälet att vår tävling inte omfattar skönlitteratur, säger Björn Karlsson.
Anmäl bidrag till Publishingpriset 2018 här. Sista dagen för anmälan är 31 maj 2018.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!