Facebooks ändrade inriktning gör att förlag tittar på alternativ. Epost befäster sin position som juvelen i content marketing-kronan, menar Jenny Bjuhr Berggren på Bonnierförlagen.
Fredagens besked från Facebook om att de framöver kommer att prioritera inlägg från vänner, familj och grupper framför dem från publika sidor (företag, varumärken, etcetera) överraskade vissa medan andra menar att Facebook redan under 2017 börjat justera algoritmerna i denna riktning.
– Annonsering på Facebook kommer i och med detta att bli dyrare och kvalitet och urval blir därför ännu viktigare, konstaterar Jenny Bjuhr Berggren, kommunikationsdirektör på Bonnierförlagen.
Det innebär inte att Bonnierförlagen överger Facebook. Alla förlag inom gruppen har egna Facebooksidor.
– Facebook är och förblir en viktig kanal för att nå ut och etablera relation direkt till läsare, lyssnare och andra intressenter och vi måste hela tiden hålla oss uppdaterade kring och förstå hur vi bäst ska jobba där. Samtidigt är det oerhört viktigt att hela tiden titta på vilka andra kanaler som är relevanta och inte stå och falla med Facebook. Med andra ord ingen stor förändring jämfört med hur vi jobbar idag, säger Jenny Bjuhr Berggren.
Hon menar att signalerna från Facebook innebär att högkvalitativt innehåll som motiverar engagemang och spridning blir om möjligt ännu viktigare.
– Vårt arbete med eget redaktionellt innehåll under paraplyet SelmaStories är därför en satsning som vi kommer att fortsätta utveckla.
Samtidigt lyfter hon fram en kanal som dödförklarats många gånger de senaste tio åren men som fortsätter att hänga kvar.
– Epost har hållit sig relevant genom hela utvecklingen av content marketing och digital marknadsföring och med detta så befäster epost sin position som ”juvelen i content marketing-kronan” än en gång. Vi kommer därför att fortsätta satsa mycket på våra nyhetsbrev och direktrelationen till våra läsare och lyssnare, säger Jenny Bjuhr Berggren.