När Facebook nu skruvar åt mängden sidinlägg i nyhetsflödet ökar kraven på att skapa riktigt bra och engagerande redaktionellt innehåll om man vill nå ut, menar David Stark på Pug Förlag.
I fredags skakade Mark Zuckerberg om världen, framför allt alla de företag som jobbar med att dagligen försöka nå ut till befintliga och potentiella kunder via Facebook med sina 2 miljarder medlemmar.
Många bokförlag och författare använder också Facebook för att nå ut till läsare. Ett förlag som gjort det framgångsrikt är Pug Förlag som till och med initierat en del böcker i sociala medier och byggt en läsekrets redan innan boken släpps.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Ja, vi jobbar väldigt aktivt med Facebook. Eller framför allt är det våra författare som använder Facebook. Vi säljer ju inte vår språkbok via Pug Förlags konton i första hand utan genom Sverige mot särskrivning med 166 000 följare och Skrattande språkpoliser med 37 000 följare, säger David Stark.
Han har också försökt läsa på vad Facebooks förändringar innebär och kommit till slutsatsen att det egentligen mest är ytterligare ett steg i samma riktning som det gått de senaste åren. Den organiska räckvidden stryps ytterligare för sidor och det verkar som att det rör mer eller mindre alla typer av sidor, även ren underhållning.
– För att få räckvidd gäller det än mer idag att göra riktigt bra och engagerande innehåll. Du kommer inte kunna sälja så mycket böcker genom att lägga ut en länk till en shop och ge en rabatt. Däremot kan du med redaktionellt genomtänkta filmer där ett ämne behandlas och en bok nämns på slutet få en bra räckvidd och skapa stor kännedom om en titel. Det är mycket så vi försöker jobba. Skapa innehåll från våra böcker, säger David Stark.
Han menar dock att det fortfarande är billigt att nå ut med hjälp av annonseringen så Facebook är fortfarande en grymt viktig plattform.
– Och med bra innehåll så når du fler för mindre pengar, tillägger han.
Han hade däremot annars gärna sett att Facebook gjort förändringar i sina regler för text i bilder på sponsrade inlägg. Där tillåts, som många bokförlag och författare bittert fått erfara, max 20 procent av bildytan utgöras av text. Och Facebook har sin egen mekanism för att beräkna det. För den som vill lägga citatbilder eller bokomslag till sina inlägg så är det en bromskloss.
– Ja, det är märkligt. Text i bild är min stora stötesten. Vi har väldigt mycket innehåll som är baserat på textiga bilder. Skyltar och sånt som folk gillar och delar, men som inte går att sponsra. Bildkollsverktyget är Facebooks viktigaste funktion, säger David Stark.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.