När Facebook gör det svårare att nå ut med inlägg från sidor drabbas inte Norstedts särskilt hårt. Däremot lägger förlagsgruppen mycket fokus på direktrelation med läsare.
– Det är väl egentligen ingen som blir förvånad. Vi har sett förändringar successivt under ett år då den organiska räckvidden minskat. Så det här kom inte som någon kalldusch. Facebook följer alltid användarna och nu har de sett att användarna tröttnar om det blir för mycket inlägg från företag och därför anpassar Facebook sig, säger Olle Lidbom, kommunikationschef på Norstedts förlagsgrupp.
När han analyserar webbtrafiken så står sociala medier endast för 6 procent av den totala trafiken. Facebook står i sin tur för 85 procent av den trafik som kommer från sociala medier.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Facebook är det viktigaste sociala mediet men det är fortfarande en väldigt liten del. Google är mycket större, de står för 70 procent av trafiken, säger Olle Lidbom.
Sedan finns det en tydlig skillnad, sökmotortrafiken är mycket mer backlistorienterad och inte så mycket fokuserad på nyheter. Olle Lidbom nämner som exempel att runt 12 procent av Googlesökningarna som leder vidare till förlagens hemsidor gäller årets utgivning samtidigt som 7 procent avsåg böcker utgivna 2007, för att ta ett exempel.
– Sök är mer långa svansen där backlist även långt tillbaka driver trafik. Det är ett skäl till att vi gör egna POD-tryck på vår backlist och tar hand om de läsare som söker äldre titlar som tidigare varit out of print, säger Olle Lidbom.
Facebook kommer alltså att nedprioritera inlägg från sidor, något som kommer att drabba både förlag och författare. Men förändringen har egentligen redan påbörjats.
– Jämför man den organiska räckvidden idag med för en vecka sedan så är det ingen skillnad. Däremot är den betydligt lägre än för ett eller två år sedan. Så vi får väl se ifall den sjunker ytterligare under våren, säger Olle Lidbom.
Förutom att sponsra inlägg från förlagens Facebooksidor köper Norstedts förlagsgrupp även en del vanliga Facebook-annonser, alltså det som ligger i spalten bredvid nyhetsflödet.
– Lärdomen är förstås att man inte kan förlita sig på en extern part som Facebook eftersom de kommer att förändra sina algoritmer och regler utifrån vad som är bäst för dem och deras användare. Därför måste vi ha en relation direkt med läsarna. För två år sedan var det helt naturligt att använda Facebook till det men vi har länge satsat på våra nyhetsbrev och nu gör vi även mer event för att få mer kontakt med läsare, säger Olle Lidbom.
Facebook har även signalerat att de kommer att prioritera inlägg som leder till diskussioner.
– Det skulle kunna innebära att fler influencers söker sig till Facebook, hittills har vi inte sett så mycket av det.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!